De vernieuwer

In 1984 lanceerde Renault de Espace, de Europese trendsetter inzake monovolumes. De Espace 1997 neemt weer duidelijk afstand van de concurrentie.

Toonaangevend in de monovolumes waren totnogtoe de ruimte, de modulaire eigenschappen van het interieur en de gebruiksvriendelijkheid. Met de nieuwe Espace brengt Renault een monovolume waarin originaliteit en verfijning, comfort en luxe overheersen. Ruimte en moduleerbaarheid blijven de basiseigenschappen, net als bij de voorganger, maar de opvolger onderscheidt zich duidelijk van de anderen door zijn verfijnd karakter. Dankzij de creativiteit van de Renault-ontwerpers klimt de Espace naar een hoger marktsegment.

De buitenafmetingen blijven ongewijzigd ; de Espace is minder breed dan de meeste concurrenten en precies even lang als de Renault Laguna. Het is een compacte en zeer handelbare wagen die zich even vlot laat besturen als een sedan, maar het comfort en het ruimtegevoel biedt van een berline uit de hogere middenklasse. Originaliteit en vindingrijkheid liggen aan de basis van het verhoogd comfort.

Door de dwarse opstelling van de motor komt extra interieurruimte vrij. Een gevolg daarvan is dat het dashboard er mooier uitziet en bovendien functioneler is. De digitale instrumenten zijn centraal opgesteld ; de verwarmings- en verluchtingseenheid werd gesplitst en kan aan weerskanten bediend worden via twee aparte toetsenborden. De lucht voor verwarming en verluchting wordt aangezogen via twee roosters die in de buitenspiegels gemonteerd zijn. Deze bijzonder originele oplossing (een primeur) voorkomt dat de uitlaatgassen van de omringende voertuigen in het interieur terechtkomen. Het systeem zal in de toekomst ongetwijfeld overgenomen worden door andere constructeurs.

Door het nieuwe concept van het dashboard is de middenconsole weggevallen. Die is vervangen door een praktische centraal geplaatste boordkoffer met een inhoud van 33 liter, waarin bijvoorbeeld een aktentas veilig opgeborgen kan worden.

Een andere vernieuwing is het grote aantal bevestigingspunten voor de hertekende individuele fauteuils, die nog gemakkelijker verplaatsbaar en uitbouwbaar zijn. De stoelen achteraan zijn gemonteerd op geleidingsrails (een wereldprimeur) met een regelbereik van 16 cm in trappen van 2 cm. Dankzij dit totaal nieuwe systeem zijn reeds in het instapmodel 44 verschillende opstellingen van de fauteuils mogelijk ; vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn er dat maar liefst 352…

De Renault Espace 1997 wordt aangedreven door nieuwe motoren, gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken (manueel of automatisch). Het rijcomfort staat op een hoog niveau, terwijl de aangepaste ophanging borg staat voor een optimale wegligging.

PATRICK OP DE BEECK

Renault Espace De nieuwe trend : verfijnde originaliteit en exclusieve luxe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content