De verbrandingsmotor is nog lang niet opgebrand
Mag de klassieke verbrandingsmotor binnenkort op het stort? Alle constructeurs richten immers volop hun pijlen op de ontwikkeling van de elektrische wagen. Toch? Wel, we kunnen de goede oude diesel- of benzinemotoren het best niet al te snel afschrijven, want ze lijken nog heel lang hun mannetje te zullen staan.
Het staat buiten kijf dat de elektrische wagen een revolutie aan het veroorzaken is. BMW riep zelfs een apart submerk in het leven voor hun elektrische gamma: BMW i. De nieuwe stadswagen BMW i3 maakte zijn commerciële debuut eind 2013. Het is een innovatieve lichtgewicht wagen met een gedurfd design en een elektrisch bereik van zo’n 130 kilometer. Met de ‘range extender’ (een kleine verbrandingsmotor als optie) geraak je er zelfs 300 kilometer ver mee voor de wagen een nieuwe oplaadbeurt nodig heeft. BMW berekende dat de gemiddelde pendelaar wereldwijd voldoende heeft aan een actieradius van 160 kilometer per dag. De meeste mensen kunnen in theorie dus hun dagelijkse verplaatsingen realiseren met een elektrisch voertuig, als ze het op het werk aan een laadpaal kunnen hangen. En om de verkoop een duw in de rug te geven, ontwikkelde BMW een speciaal programma rond het i-gamma. Zo kunnen eigenaars enkele keren per jaar gratis een BMW 3 Reeks met klassieke verbrandingsmotor gebruiken om mee op reis te gaan of lange afstanden te overbruggen. In 2014 bracht Beieren wereldwijd 16.000 BMW i3’s aan de man op een totaal van 1,8 miljoen verkochte wagens, minder dan één procent dus. Wellicht is de consument nog niet volledig rijp om massaal overstag te gaan (het idee van een beperkte actieradius vormt wellicht een barrière in de hoofden van vele automobilisten), maar ook de infrastructuur en wetgeving moeten grondig worden aangepakt. Zo is er een schrijnend tekort aan laadpalen en genieten elektrische wagens in sommige landen (als Duitsland) geen fiscaal voordeel. De komende jaren lijken de batterijen nog voor de minste kopzorgen te gaan zorgen, want er wordt hard gewerkt om de oplaadtijd drastisch te versnellen en de actieradius te vergroten. Ondertussen maken ze zich bij BMW niet al te veel zorgen over de beperkte afzet van de i3. De vernieuwende technologie wordt immers ook gebruikt in de rest van het gamma, met name bij de plug-in hybride eDrive-modellen van het merk. De combinatie van een klassieke verbrandingsmotor op benzine en elektrische aandrijving leidt tot een zeer krachtige én uiterst zuinige luxewagen. Het eerste model dat later dit jaar met die technologie gecommercialiseerd wordt, is de BMW X5 eDrive. In een latere fase zullen ook andere modellen met die technologie worden uitgerust.
Doorbraak in 2040?
Volvo lanceerde eind 2013 al een plug-in hybride, de Volvo V60 Hybrid, die een elektromotor koppelt aan een dieselmotor. Ook het nieuwe topmodel XC90 komt met een plug-in hybride uitvoering, in dit geval met een drukgevoede benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor 400 pk en een Euronormverbruik van amper 2,5l/100 km. Maar Volvo springt met de C30 Electric mee op de elektrische trein. Dat model dook in het straatbeeld op voor testdoeleinden, maar werd echter nooit gecommercialiseerd. “De markt is voorlopig nog niet rijp”, vindt René Aerts Jr. van Volvo. “De batterijen moeten nog evolueren en de fiscale incentive tegenover de andere aandrijfvormen is niet voldoende groot. Mensen redeneren nu eenmaal op korte termijn.” Niettemin verwacht René Aerts Jr. ook een grote doorbraak van de elektrische wagen. “Maar niet voor 2040”, zegt hij. Erik Van den Heuvel van Mercedes sluit zich bij die redenering aan. “Op korte termijn blijven de klassieke verbrandingsmotoren de markt domineren. Maar die zullen wel voortdurend efficiënter, zuiniger en properder worden, dankzij de komst van performantere inspuitingssystemen en nieuwe soorten turbo’s.” Daarnaast gelooft de Mercedes-woordvoerder op korte termijn sterk in het succes van nieuwe hybride oplossingen. Het merk met de ster heeft uiteraard ook enkele hybride modellen in zijn aanbod: de E 300 Bluetec Hybrid en de S 300 Bluetec Hybrid, met een elektromotor die de dieselkrachtbron permanent ondersteunt en dezelfde as aandrijft als het dieselblok. Ook een plug-in hybride mocht niet in het gamma ontbreken en is verkrijgbaar in een C- en een S-klasse-variant. “We kijken ook naar alternatieve brandstoffen, als aardgas, biogas en waterstof”, zegt Erik Van den Heuvel. “Op langere termijn maakt de doorbraak van de elektrische wagen zeker een kans, maar er moeten nog veel obstakels overwonnen worden: de infrastructuur, de autonomie, de laadtijd van de batterijen en, niet te vergeten, het efficiënt opwekken van elektriciteit. Waar de elektriciteitscentrales vooral draaien op steenkool, zoals in China, kun je je daar ook vragen bij stellen.”
Benzine pakt diesel in
Ford houdt ook alle evoluties inzake nieuwe aandrijfvormen nauwlettend in de gaten, maar doet vooral geen al te gekke investeringen op de nog prille elektrische markt. “99 procent van alle voertuigen is uitgerust met een klassieke verbrandingsmotor, wij willen die technologie in de eerste plaats verder ontwikkelen”, zegt Jo Declercq van Ford. Wel heeft de fabrikant met de Ford Focus Electric ook een elektrische variant in zijn gamma. De constructeur concentreerde zich vooral op het performanter maken van zijn benzinemotoren en dat legde het merk geen windeieren. De fantastische 1.0 l EcoBoost veroverde drie keer op rij de International Engine of the Year-award. Die veelgeprezen krachtbron zorgde er in zijn eentje voor dat de verkoopmix van een Ford Fiesta benzine evolueerde van twintig naar liefst tachtig procent op amper vijf jaar tijd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier