DE TREND

Wat wint aan belang ?

Het tijdschrift van de American Marketing Association, “Marketing News”, ondervroeg in zijn editie van 30 januari jl. enkele deskundigen over trends die in de loop van volgende jaren aan belang zullen winnen. We kijken even mee naar de resultaten.

– De woning blijft zeer belangrijk. Alles wat met wonen samenhangt, stijgt in omzet : de bouw- en vastgoedsektoren, de uitrusting en veiligheid.

– Op het verlangen naar veiligheid van de mensen wordt ingespeeld : de marketing verwijst naar bewaakte zones, b.v. parkings, maar ook voor verkoopcentra en ontspanningsgelegenheden met bewaking wordt reklame gemaakt.

– Gezondheid en fitness krijgen nog meer toenemende belangstelling. Hoe meer bejaardenproblemen en hun financiering in de openbaarheid komen, hoe meer aan fitness zal worden gedaan. De belangstelling is vooral op middelbare leeftijd groot, maar dringt ook door op jongere leeftijd.

– Milieubewustzijn houdt aan. Dit blijft een verkoopargument alhoewel het milieu niet langer doorslaggevend is bij reklame. De milieuklemtoon ligt voornamelijk op het persoonlijk welzijn, bijvoorbeeld de gezondheid.

– Het verbruikersgedrag wordt internationaler. Inzake luxeartikelen is dit al verwezenlijkt, en bij nieuwe produkten neemt het toe.

– Merkentrouw neemt verder af en de verbruiker wordt kritischer. De verbruiker weet maar al te goed dat merkartikelen ook nog andere handelsmerken produceren en eenzelfde kwaliteit goedkoper kan worden gekocht. Dure en/of naïeve reklame krijgt meer en meer kritiek.

– Doelgroepen versmelten. Produkten die tot vandaag hoofdzakelijk ofwel aan mannen ofwel aan vrouwen werden aangeprezen, wekken ook wederzijdse interesse op. Dat geldt voor auto’s, voedingsmiddelen en huishoudartikelen. Het wordt alsmaar moeilijker om onderscheiden generaties aan te spreken.

– PC’s en tv-toestellen zijn niet alles. Mensen zullen altijd behoefte hebben om dingen echt te beleven. Blijkbaar komt er een tegenstroom op gang tegen schijnwerelden. De vriendelijke, individueel raadgevende verkoper wordt zeer hoog gewaardeerd.

– Mensen willen weer pret beleven. Onze maatschappij is een en al stress, en dat ergert de mensen. Wie pret kan aanbieden en speelruimte voor vreugde, wint een massa mensen die daar naar verlangen.

– De individuele omgang met de verbruiker staat nog in zijn kinderschoenen. Hier is de marketingteorie de praktijk en de dagelijkse mogelijkheden voorbij gehold. Een individuele aanpak is veel beter. Zo worden vrouwen bijvoorbeeld beter niet langer als elementen van de doelgroep “vrouwen” aangesproken, maar als individuele personen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content