‘De toekomst ligt in co-creatie’
Dankzij organische groei en een slimme strategie groeide Tobania uit tot een van de grootste IT-bedrijven in België. Oprichter en CEO Lode Peeters kijkt naar de toekomst. “We moeten blijven investeren in de opleiding van onze mensen en nog meer openstaan voor samenwerking met andere bedrijven”, zegt hij.
De specialist in digitale transformatie Tobania is de voorbije jaren fors gegroeid. In nauwelijks enkele jaren tijd verdriedubbelde de omzet. Dat was deels organische groei, maar er was ook een grote overname. In 2014 gingen Tobius en Saga Consulting Group samen tot Tobania. “Door de krachten te bundelen, konden we veel sneller uitgroeien tot een nieuwe, grote IT-integrator op de Belgische markt. Toen realiseerden we samen een omzet van 57 miljoen euro. Vorig jaar was dat al 85 miljoen euro. We tellen ook al 900 consultants, van wie twee derde op de payroll staan. De voorbije twee jaar hebben we netto 300 mensen aangeworven”, somt CEO Lode Peeters op.
Voor Tobania is digitale transformatie veel meer dan louter technologie. “Wij werken op drie niveaus: mens en cultuur, processen en organisatie, en technologie”, legt Peeters uit. Het bedrijf komt grote Belgische spelers tegen als Delaware, Cronos, Cegeka en RealDolmen. “Het grote verschil met onze concurrenten is dat wij niet zomaar de leiding nemen over een transformatietraject bij de klant, we verkiezen de rol van copiloot.”
Tobania combineert heel wat expertise in managed services (bedrijfsprocessen efficiënter maken), strategie en management, beveiliging en ondersteuning, cloudtoepassingen enzovoort. Zo is het bedrijf uitgegroeid tot een one-stop shop. De klanten zijn een heterogeen gezelschap van nutsbedrijven tot sociale secretariaten. Historisch is Tobania diepgeworteld in de financiële wereld en dat is nog altijd de belangrijkste sector.
Oorlog om talent
Lode Peeters vindt dat er over de fusie al meer dan genoeg inkt is gevloeid, hij kijkt liever vooruit. Hij ziet dat ons land voor een enorme uitdaging komt te staan. In tegenstelling tot onze buurlanden doen we het macro-economisch niet erg goed. Onze werkzaamheidsgraad ligt met 68 procent een pak lager dan die in Nederland (78%) en Duitsland (80%). Volgens Peeters is het dan ook geen toeval dat wij nog altijd een begrotingstekort boeken, terwijl onze buren een overschot hebben. “Al jaren zien we onze welvaartsgroei beetje bij beetje vertragen. Als die trend doorzet, zal er op korte termijn zelfs sprake zijn van een negatieve groei”, vreest hij. “Pas als we erin slagen meer Belgen te activeren op de arbeidsmarkt, kunnen wij in ons land ook streven naar een begrotingsoverschot. Dan kunnen de overheid en de bedrijfswereld meer investeren in de toekomst, zonder nieuwe belastingen te heffen.”
Op de vraag hoe we onze welvaart kunnen doen toenemen, heeft Lode Peeters een pasklaar antwoord. “Simpel, door 100 procent in te zetten op de digitalisering. Het probleem is het grote tekort aan digitale profielen. De scholen kunnen onmogelijk aan die vraag voldoen, dus moeten we investeren in de bijscholing van onze mensen.”
Als gevolg van die digitalisering zal de oorlog om talent alleen maar heviger worden. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt trekt Tobania de juiste profielen aan. “We profileren ons bij de kandidaten niet alleen als de beste plaats om te werken, maar vooral als de beste plaats om hun loopbaan kleur te geven. We proberen een aantrekkelijke werkgever te zijn door in te zetten op een flexibele en op maat gemaakte verloning, maar ook door levenslang leren te promoten. Daarom hebben we een academie opgericht, TobAcademy, waar onze mensen via trainingen en workshops zowel hun harde als zachte vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.”
Samenwerking is de sleutel
Lode Peeters is een grote pleitbezorger van meer samenwerking. Niet alleen binnen de bedrijfsmuren, maar ook tussen de bedrijven onderling. “Het heeft geen zin elk apart te proberen het warm water uit te vinden. Dat is zonde van al het talent en kapitaal en niet efficiënt. De toekomst ligt in co-creatie, co-sourcing, co-training enzovoort. Zeker in Vlaanderen is daarvoor nog een belangrijke cultuurverschuiving nodig.”
Tobania geeft het goede voorbeeld. Sinds kort werkt de consultingafdeling samen met het jonge bedrijfje Lean Vertical, en die resulteerde onmiddellijk in een betekenisvolle participatie. Dankzij dat partnership kan Tobania inspelen op de tendens van datagedreven softwaretechnologie met een totaalpakket van diensten en oplossingen.
Lode Peeters is op korte termijn niet van plan zijn bedrijf te verkopen. “Ik ben 51 en wil graag nog heel wat jaren meedraaien. We zien wel wat de toekomst brengt. Met Etienne Schreurs als vennoot heb ik een ervaren ondernemer naast me die graag meedenkt over onze toekomst.” De fervente sporter koestert grootse plannen. “Tegen 2022 streven we naar een omzet van 150 miljoen euro. Daarnaast willen we ons personeel uitbreiden tot 1500. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier