De Taycan: de start van het ‘full electric’ tijdperk bij Porsche
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Met de Porsche Taycan lanceert de prestigieuze autobouwer zijn eerste volledig elektrisch aangedreven auto. Een sportberline bovendien. Ook dit segment gaat dus de elektrische toer op… Recent werd nog de Taycan 4S, het nieuwe instapmodel, voorgesteld.
Sportberlines die volledig elektrisch worden aangedreven… Ze zijn op de vingers van een hand te tellen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, dacht een van de meest tot de verbeelding sprekende merken van sportwagens. In september van dit jaar was het zover en werd de Porsche Taycan boven de doopvont gehouden.
“Net zoals elke constructeur zijn ook wij op zoek naar oplossingen voor de toekomst”, begint Bernard Van Bellingen, PR Manager bij D’Ieteren Porsche Import de strategie achter de lancering van het nieuwste kindje binnen de Porsche-familie. “De oplossing moet sportief zijn, dat zit immers in de genen van ons merk. Meer nog: we wilden een wagen maken die een referentie kon worden, net zoals de 911 dat is.”
Sportief én comfortabel
Voor Porsche is dit de eerste full electric car. Het merk had al eerder hybride aangedreven wagens gelanceerd, zoals modellen van de Panamera en de Cayenne. En benzine, dat zal altijd deel blijven uitmaken van het gamma aan motoren. “Mensen houden nog altijd van met brandstof aangedreven wagens”, zegt Bernard Van Bellingen. “Het is voor hen pure emotie.” Denk daarbij aan het typische geluid van een sportmotor.
Met de Taycan wil Porsche natuurlijk een ander publiek aanspreken, een publiek dat sportief aan comfort wil koppelen en zo ecologisch mogelijk wil rijden. Of dat lukt, moet natuurlijk nog blijken. Maar de nodige ingrediënten zijn wel voorhanden. De Porsche Taycan is een sportieve vierdeurs berline die als familiewagen kan dienen. Ook achterin is er immers voldoende plaats. Door de plaats die de batterijen innemen, is bij een elektrische wagen de beenruimte vaak wat beperkter, maar niet zo bij de Porsche Taycan. Door een slimme plaatsing van de batterijen is het vloerniveau dieper dan we bij dit soort wagens gewend zijn.
Ook heeft de Porsche Taycan heel wat kofferruimte: achteraan is een kofferbak met een volume van 366 liter, maar ook vooraan is naar aloude Porsche-normen een opbergruimte voorzien. Die kan 81 liter aan.
Taycan 4S
De toekomstige eigenaar van een Porsche Taycan wil natuurlijk ook sportieve troeven. Het wekt weinig verbazing dat Porsche hieraan ruimschoots tegemoetkomt. Minstens 530 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in maximum 4,0 seconden, dat krijgt u bij het voorgestelde instapmodel, de Taycan 4S. Bij de Taycan Turbo en Turbo S is dit zelfs minder dan 3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u voor de Taycan 4S en 260 km/u voor de Turbo en Turbo S.
Daarnaast is de Porsche Taycan duidelijk op de typische Porsche-leest geschoeid als het gaat om het uiterlijk. De typische lijn keert ook bij deze auto terug. Je waant je net in een 911. De zitpositie is dan ook helemaal dezelfde als bij zijn iconische voorbeeld.
Vegan
En tot slot is er natuurlijk de aandacht voor onze planeet. Die heeft Porsche op drie vlakken. Zo heeft Porsche heel wat aandacht voor de materialen. Zowel het aluminium van de auto als de batterijen kunnen gerecycleerd worden.
Recyclage doet ook zijn intrede in het interieur. Wie wil, kan immers kiezen voor een ‘vegan’ interieur: dat gebruikt geen leder, maar Race-Tex microfiber dat gedeeltelijk uit gerecycleerd polyester bestaat. Ook de tapijten (in ‘econyl’) bestaat uit gerecycleerd materiaal. “Hiermee beklemtonen we het duurzame concept van deze elektrische sportwagen”, geeft Van Bellingen nog mee.
Nog een goede raad voor zij die gesteld zijn op hun luxe: Porsche biedt ook nog lederen interieurs aan. “De klant maakt zelf de keuze”, besluit Van Bellingen.
80% laden in 22 minuten
De Porsche-fabriek in Stuttgart is inmiddels CO2-neutraal. Maar het belangrijkste is uiteraard de motor. Full electric zorgt ervoor dat er geen uitstoot is, maar natuurlijk moet de wagen – met een rijbereik van zo’n 460 kilometer – ook geladen worden. Dit kan bij een spanning tot 800 volt, waardoor de wagen in nauwelijks 22 minuten tot 80% kan opgeladen worden. Hiervoor moet je natuurlijk wel de juiste laadpaal weten te vinden. Die staat bij de Porsche-dealer en wordt gebruikt in het Ionity-netwerk dat op dit moment op de Europese snelwegen wordt uitgerold in op termijn 400 laadpunten moet tellen.
Hiermee is de Porsche Taycan de eerste wagen die zo snel kan worden opgeladen. Bernard Van Bellingen benadrukt echter dat ook de 11 kW-palen de auto kunnen laden. “Reken dan op zo’n 7 à 8 uur”, zegt hij. Kortom: de tijd dat de wagen ‘s nachts in de garage of op de oprit staat…
Hier blijft het niet bij
Voorlopig is de Porsche Taycan nog niet in het straatbeeld te zien. Vanaf januari 2020 worden de eerste exemplaren geleverd en begint het ‘full electric’ tijdperk van Porsche. Dat het bij dit ene model niet zal blijven, dat is ondertussen duidelijk. “Eerst en vooral lanceren we eind volgend jaar een verhoogde breakversie van de Taycan, de Cross Turismo”, onthult Bernard Van Bellingen. “En ook een volledige elektrische Macan staat op het programma. Maar telkens letten we er wel op dat het een Porsche blijft. Ons dna moet onmiddellijk herkenbaar zijn.”