De strijd om de zakenreiziger

De concurrentie tussen de hotels in de omgeving van Brussels Airport is scherp. Want ze zijn met veel en ze mikken op dezelfde klanten. Met een uitgebreid dienstenpakket trachten ze de veeleisende zakenreizigers te strikken. Trends trok op verkenning in deze micromarkt.

Probeer dit eens: doe alsof u net vanuit het buitenland geland bent op Zaventem en een hotel zoekt. U zult meteen vaststellen dat de meeste reizigers die op onze vaderlandse bodem landen al op voorhand weten waar ze naartoe moeten. Een Deense lijnpiloot die er door zijn maatschappij op uitgestuurd is om te oefenen op een vluchtsimulator, haalt een schriftje uit zijn zak en leest dat hij geboekt is in het Gresham Belson op de Leuvensesteenweg, een van de twintig drie- tot vijfsterrenhotels in een straal van 9 kilometer rondom de luchthaven. “Ik hoop dat er gratis wifi is”, zucht de piloot.

Op niveau 0 van de luchthaven spreken we een Duitse reiziger aan. “Mijn werkgever heeft het hotel gekozen”, vertelt hij. “Ik zou niet kunnen zeggen welke criteria bij zijn keuze hebben gespeeld.” Hij gaat op zoek naar het pendelbusje dat hem naar het Pullman (ex-Sofitel, Diegem) zou brengen. Een zoektocht die blijkbaar vruchteloos is, want even later zien we hem in een taxi stappen op weg naar zijn viersterrenlogies. Afhankelijk van het tijdstip moet het busje voor het Pullman immers aangevraagd worden. “De pendeldienst is niet altijd bij de zaak”, krijgen we terloops mee van een taxichauffeur, die maar al te graag zijn kans grijpt om de concurrentie de grond in te boren.

In de queue voor de taxi’s is er al helemaal geen tijd voor een praatje: elkaar wegduwen, de wagen instappen en een blaadje met de naam van het hotel bovenhalen, dát is de boodschap. “Er landen enorm veel zakenlui in Zaventem en die volgen allemaal een strikte timing. Ze weten precies wat ze willen”, vertelt men ons in het kantoortje van de OPT, Office de Promotion du Tourisme… Wallonie-Bruxelles.

Het is een van de fraaie paradoxen in de luchthaven: Vlaanderen, dat er altijd zo op uit is om de troeven van de regio te slijten aan mogelijke klanten, heeft in de luchthaven van Zaventem geen informatiekantoor. “Er wordt gezegd dat Vlaanderen iets voorbereidt”, klinkt het verzachtend. Op het kabinet van de Vlaamse minister voor Toerisme, Geert Bourgeois (N-VA), wordt dat bevestigd: op donderdag 18 september wordt een elektronische infozuil in gebruik genomen in de aankomsthal van de Schengenlanden.

Een speciale markt

“De hotelmarkt in de buurt van de luchthaven is een aparte markt”, stelt Miet Saelens, cluster marketing manager van de nieuwe Courtyard (by Marriott) in Evere. Met die merknaam mikt de Amerikaanse hotelgigant specifiek op zakenlui. “We bestaan sinds eind 2004,” vervolgt Saelens. “Het is een format dat specifiek voor zakenreizigers in het leven geroepen werd: met comfortabele en praktische kamers, internetverbinding en een gastvrij onthaal. De scherpe concurrentie rond de luchthaven verplicht ons om ons te onderscheiden met een reeks diensten die specifiek gericht zijn op ons doelcliënteel.”

Onder de extraatjes die de Courtyard biedt, is er onder meer een kleine supermarkt die de klok rond open is. Ook bijzonder, zeker in de niet al te gezellige omgeving rond de grote verkeersaders naar de luchthaven, is dat de Courtyard rechtover het park van Evere ligt.

Het Crowne Plaza Brussels Airport kan eveneens bogen op een klein park in het hart van het kantoorcomplex Corporate Village. Het ligt ook dichter bij de luchthaven. “Esthetisch gezien, is dit misschien niet het meest aantrekkelijke gebied”, geeft Charlène Lenaerts, verkoopdirecteur van Crowne Plaza spontaan toe. “Maar de voornaamste troef van het hotel is dat het vlakbij de luchthaven én de ring ligt.” Dat geldt ook voor het nabijgelegen Novotel. Maar op het vlak van afstand tot de luchthaven is het natuurlijk het Sheraton dat de hoofdvogel afschiet: het is niet voor niets dat op de internetsite van het hotel uitgepakt wordt met de boodschap: ‘het hotel bevindt zich op 39 passen van de luchthaven’. Met andere woorden, als u te laat komt, is het alleen maar uw eigen schuld.

We hebben het afgeklokt: het duurt bijvoorbeeld tien minuten om van de luchthaven tot aan het NH Hotel te geraken op de De Kleetlaan in Diegem, op 39 passen van… het station van Diegem (binnenkort bediend door het GEN). In dat hotel echter geen spoor van, bijvoorbeeld, de vertrektijden van vliegtuigen.

Diensten en service maken het verschil

Het Pullmanviersterrenhotel heeft het oude Sofitel Airport vervangen. De hotelgroep Accor wou zo, op deze strategische plek, de nadruk leggen op een zakencliënteel, maar ook op het seminarie- en conferentiepubliek. “We hebben nadrukkelijk gespeculeerd op de naam, op moderniteit, op connectiviteit en op eigentijdse technologie, meer bepaald in de kamers en de seminarielokalen, die helemaal gerenoveerd werden en nu uitgerust zijn met de audiovisuele spitstechnologie”, zegt directrice Dominika Dhondt. “De service moet, bij een vergelijkbare prijs, het verschil maken.” Zo installeerde Pullman onlangs op de eerste verdieping een gratis internetdesk “omdat een zakenman tegenwoordig eist om op elk moment online te kunnen gaan”.

Gezien het doorgaans scherpe tijdschema van de zakenlui, bieden de meeste luchthavenhotels de vertrek- en aankomsturen van de vliegtuigen online aan in de lobby of zelfs in de kamers. Heel wat hotels bieden ook een non-stoproomservice aan voor klanten die in het midden van de nacht aankomen. De meeste organiseren ook pendeldiensten van en naar de luchthaven. Soms gebeurt dat alleen op aanvraag. Sommige (waaronder Pullman) schuiven dan weer hun parkingservice naar voren, waarbij ze een beveiligde parkeerplaats aanbieden aan trouwe klanten die binnen de week terugkeren.

Op het bord dat de stopplaats aangeeft van het pendelbusje van het Holiday Inn Airport in Zaventem, staat een nieuw verkoopargument te lezen voor eventuele weifelaars: ‘gratis wifi’. Uit ons klein vergelijkend onderzoek van de luchthavenhotels blijkt dat de meeste ketens voor deze ‘klantenlokker’ nog altijd geld vragen. Soms zelfs het ontradende tarief van 10 euro per uur.

Een veel aangeboden service is een gratis pendeldienst naar naburige bedrijven of instellingen (NAVO, EU). “De meeste zakenreizigers blijven slechts een of twee dagen. In die context is een bruisende omgeving niet zo belangrijk. We beschikken echter ook over business flats, speciaal ingericht voor mensen die enkele maanden of zelfs een jaar blijven”, vertelt Véronique Van Hulle, sinds 2005 general manager van het Mercure, een hotel dat al twintig jaar gevestigd is op de Jules Bordetlaan, op een boogscheut van de Navo en het Da Vincibusinesspark.

Ze geeft toe dat deel uitmaken van een groep als Accor een zeker vangnet biedt voor de reserveringen. Maar net als elk ander hotel in het gebied moet Mercure ook zelf accenten leggen. “We hebben bevoorrechte overeenkomsten met ondernemingen en luchtvaartmaatschappijen. Het belangrijkste werk draait nog altijd rond de fundamentals van onze stiel. In de eerste plaats het onthaal. Maar ook een goed bed. Het zijn basiselementen, maar ze zijn essentieel. Voor het overige stellen onze klanten het erg op prijs dat we dag en nacht open zijn.”(T)

Door Philippe Coulée en Guy Verstraeten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content