De ster gaat topless

De Mercedes-Benz SSK Cabrio. © Mercedes

MERCEDES-BENZ gaat uit zijn dak ! Het merk viert zijn 130-jarige bestaan met de lancering van vijf nieuwe cabrio’s.

Op 29 januari 1886 stelde Carl Benz het allereerste voertuig (een driewieler) met een verbrandingsmotor voor. Op hetzelfde moment ontwikkelde Gottlieb Daimler een wagen met vier wielen, een soort van koets met verbrandingsmotor. De twee stichters van Daimler AG, met Mercedes-Benz als belangrijkste merk, legden zo los van elkaar de fundamenten van de moderne auto.

Sinds 1886 sleutelt de uitvinder van de automobiel onvermoeibaar aan de ontwikkeling van zijn geesteskind op alle mogelijke vlakken : de aandrijving, de veiligheid, het ontwerp en het comfort. Mercedes-Benz wil ook de komende jaren een sleutelrol blijven vervullen in de evolutie van de automobiel. Sinds 1886 legde het bedrijf al meer dan 80.000 patenten neer.

Los van elkaar legden Carl Benz en Gottlieb Daimler 130 jaar geleden de fundamenten van de moderne auto.

De uitvindingen van Benz en Daimler werden al snel het symbool van de individuele bewegingsvrijheid, maar vormden ook een belangrijke motor voor de economische groei. Mercedes-Benz ontwikkelde de eerste autobus, de eerste vrachtwagen en ook de eerste personenwagen van het moderne tijdperk : de Mercedes 35 cv, die in februari 1900 aan het publiek werd voorgesteld. Die maakte komaf met het ontwerp van een koets met verbrandingsmotor en grote wielen en zag eruit als een wagen zoals we die vandaag kennen. Het bedrijf lanceerde toen ook de merknaam Mercedes. Een klant was bereid om een zeer grote bestelling van de 35 cv te plaatsen op voorwaarde dat de wagen de voornaam van zijn dochter zou dragen. Aldus geschiedde.

Vandaag is het aanbod van het merk met de ster bijzonder gediversifieerd, gaande van de compacte A-Klasse tot de superieure S-Klasse, over vrachtwagens (de Actros), bestelwagens (de Sprinter) en stadslijnbussen (de Citaro). Ten slotte is er ook het merk Smart (dat oorspronkelijk een samentrekking was van Swatch, Mercedes en Art) dat zich specialiseert in kleine stadswagens. Een conceptauto met twee plaatsen lag aan de basis van de eerste compacte modellen van Mercedes-Benz, de A-Klasse en de Smart CityCoupé, de voorganger van de huidige Smart Fortwo.

DE COMEBACK VAN DE ICONEN

Dit jaar viert Mercedes-Benz zijn 130e verjaardag. Bij die gelegenheid pakt het uit met enkele droomwagens in het cabrio-segment.

Het merk stelde in 1902 al zijn eerste model met open dak voor, de Mercedes Parsifal. Die cabrio werd aangedreven door een tweecilindermotor met een vermogen van twaalf tot veertien pk. Naderhand ontwierp Mercedes-Benz tientallen markante cabrio’s : de SSK in 1928, de 500K in 1934, de legendarische Cabriolet 220S in 1956 en een hele generatie SL-modellen waarvan het de eerste – de 300 SL Roadster – in 1957 voorstelde. De 230G Cabriolet uit 1979, de Mercedes-Benz 300 CE Cabriolet uit 1990 en de SLK uit 1995, het eerste model met een stalen vouwdak, behoren tot de recentere blikvangers. De SLS Roadster uit 2011 groeide intussen al uit tot een collector’s item.

De Mercedes-Benz SLS Roadster.
De Mercedes-Benz SLS Roadster.

Dit jaar introduceert Mercedes-Benz vier nieuwe cabrio’s : de SLC (de opvolger van de SLK), de SL (al de achtste generatie), de C-Klasse (de eerste keer dat de C-Klasse in een cabrio-uitvoering komt) en de S-Klasse (de eerste cabriovariant van de premiumklasse van Mercedes-Benz sinds 1971).

Precies twintig jaar na de introductie van de eerste compacte roadster komt zijn opvolger onder de nieuwe naam SLC. Het topmodel Mercedes-AMG SLC 43 en het basismodel SLC 180 zijn nieuw in dit segment. De Mercedes-Benz SLC bouwt voort op een gigantisch succes. Van zijn voorganger, de SLK die in 1996 werd voorgesteld, werden 670.000 exemplaren verkocht. Dankzij het stalen vouwdak, dat zich bij een snelheid tot 40 km/u laat bedienen, kan de bestuurder het hele jaar door van zijn wagen genieten, ook putje winter.

Nog een andere iconische wagen maakt zijn comeback : de Mercedes-Benz SL Roadster, die een technologische evolutie en een geslaagde restyling onderging : vooral de sportievere snoet springt in het oog, met onder meer een nieuwe motorkap. De promi-nente ledkoplampen worden tot op de zijflanken doorgetrokken en bieden daardoor een betere zijwaartse verlichting. De opvallende sportuitlaat met de twee verchroomde dubbele pijpen maakt integraal deel uit van de achterbumper en benadrukt, samen met de zijspiegels, het fraaie sportieve silhouet.

Het modellengamma 2016 bestaat uit de SL 400 met onder de motorkap een V6 met een vermogen van 270 kW (367 pk) en een koppel van 500 Nm en de SL 500 die uitgerust is met een V8-motor van 335 kW (455 pk). Nog straffer zijn de Mercedes-AMG SL 63 en de SL 65, die imponeert met zijn potige V12-motor.

DAKLOOS DOOR WEER EN WIND

Mercedes-Benz stelt voor het eerst ook een cabrio voor op basis van de C-Klasse, die een stoffen vouwdak krijgt. Met het automatisch windscherm AIRCAP en de hoofdruimteverwarming AIRSCARF – allebei in optie – kan je het hele jaar door open rijden. De motoren ontwikkelen tussen 115 en 270 kW (van 156 tot 367 pk) en alle motorisaties zijn verkrijgbaar met de nieuwe 9G-TRONIC automatische versnellingsbak. Met deze C-Klasse Cabrio biedt Mercedes-Benz een nieuw instapmodel in zijn cabrioaanbod.

Wanneer het dak dicht is, lijkt deze nieuwe tweedeurscabrio sterk op het silhouet van de C-Klasse Coupé. Beide modellen hebben trouwens bijna dezelfde basisafmetingen. De koffer van de C-Klasse Cabrio heeft een volume van 360 liter (285 liter met open dak).

De nieuwe S-Klasse Cabrio is de derde variant van de huidige S-Klasse-familie en de eerste S-Klasse met een open dak sinds 1971. Uiteraard heeft deze nieuwkomer alle spitstechnologie van de S-Klasse aan boord, zoals de intelligente klimaatregeling THERMOTRONIC die de inzittenden tegen koude en wind beschermt. De koper van deze luxecabrio kan zijn wagen naar believen personaliseren dankzij een brede waaier van leer- en nappasoorten, speciale koetswerkkleuren en de keuze uit zes verschillende interieurconcepten.

De ultieme variant is ongetwijfeld de Mercedes-AMG S 63 4MATIC Cabrio. De cijfers zijn duizelingwekkend : de V8-bi-turbomotor van 5,5 liter ontwikkelt een vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 900 Nm, goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden. Het krachtige remsysteem (met eventueel carbon remmen in optie) zorgt voor een onberispelijke remkracht.

Met dit nieuwe aanbod claimt Mercedes-Benz het statuut van constructeur van de meest comfortabele cabrio’s ter wereld.

Last but not least ziet in 2016 ook de nieuwe Smart Fortwo Cabrio het levenslicht, de vijfde van de indrukwekkende reeks nieuwe cabrio’s van Mercedes-Benz voor dit jaar. Deze tweezitter heeft een stoffen dak dat via een knop bediend wordt. Er zijn drie opties : volledig dicht, gedeeltelijk open of volledig weggeklapt, waardoor de Smart een echte cabrio wordt. Met zijn afmetingen van 2,69 meter (lengte), 1,66 meter (breedte) en 1,55 meter (hoogte) is deze nieuwe Smart Fortwo Cabrio een praktische stadswagen, waarmee het ook aangenaam is om ritjes in de openlucht te maken.

Met dit nieuwe aanbod claimt Mercedes-Benz het statuut van constructeur van de meest comfortabele cabrio’s ter wereld. Met systemen als het automatische windscherm AIRCAP, de hoofdruimteverwarming AIRSCARF, verwarmde armsteunen en zetels, en een intelligente klimaatregeling is het warmtecomfort van de inzittenden ook bij slecht weer verzekerd, zelfs met het dak open.

www.mercedes-benz.be

TEKST SERGE VANMAERCKE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content