DE SNOR VAN DE LEEUW

In mei van dit jaar krijgt de nieuwe directeur van Delhaize “De Leeuw”, Renaud Cogels (48 j.), een supermarkt vlak bij huis in Sint-Lambrechts-Woluwe: de keten opent er haar 112de filiaal. Laten we dat maar niet als een voordeel in natura beschouwen, want Renaud Cogels heeft zijn nieuwe functie nog maar net opgenomen. Op 1 januari 1998 volgde hij Philippe Stroobant op aan het hoofd van de verschillende Belgische activiteiten. De vele facetten van zijn nieuwe opdracht is hij nog volop aan het ontdekken.

Een nieuwkomer is hij echter niet. Al sedert 1989 maakt Cogels deel uit van het directiecomité van de groep, waar hij zich ontpopte als een veelzijdige figuur. Hij begon als directeur inkoop van de verse producten, maar kreeg steeds meer bevoegdheden: reclame, informatie en – sinds twee jaar – neemt hij ook de inkoop van niet-voeding voor zijn rekening.

Renaud Cogels werkt eigenlijk al twintig jaar voor het bedrijf. Na zijn licentiaatsstudie en een master in de economische wetenschappen aan de UCL, verdiende deze in Brugge geboren Antwerpenaar zijn eerste sporen in de banksector. Zo kwam hij in contact met Delhaize en stortte zich in wat hij zelf “het avontuur van de grootdistributie” noemt. Na twee jaar stage als kandidaat-directeur in een supermarkt, belandde hij in 1979 bij de inkoop van verse producten, in 1984 kreeg hij de leiding van deze afdeling. Officieel werkte hij vanaf dan in de vestiging in Asse, waar Delhaize een groot gedeelte van zijn magazijnen beheert. Voortaan zal hij echter zijn tijd moeten delen tussen zijn gebruikelijke kantoor en zijn tweede kantoor in Ossegem, waar de administratieve zetel van de groep zich bevindt.

Als verantwoordelijke voor een team van zo’n 13.000 mensen, krijgt Cogels de leiding over de ontwikkeling van de verschillende Belgische ketens. Daartoe behoren de Delhaize-supermarkten (111 verkooppunten), de onafhankelijke AD Delhaize-winkels en superettes, de DI-winkels (100), de Dial-winkels, die veranderd worden in merkwinkels van Delhaize en een nieuwe formule voor dierenvoeding, Tom & Co (50 franchises eind 1998).

“We staan op de drempel van grote uitdagingen,” vindt de nieuwe directeur. “We moeten aandacht hebben voor de mondialisering van de handel en de intrede van nieuwe processen. De winkelconcepten moeten we blijven moderniseren. Bovendien moeten we ook nieuwe concepten ontwikkelen om de penetratie van Delhaize op een verzadigde markt te versterken.”

Renaud Cogels, geboeid door zijn vak en door nieuwe producten, kan zich niet voorstellen dat de ontwikkeling van distributiemerken zou vertragen. “Distributiemerken blijven voor ons een belangrijke bron van toegevoegde waarde. Er doet zich op dat vlak een nieuwe verdeling voor tussen de distributeurs en de industrie. Omdat precies de nieuwste producten zich het sterkst ontwikkelen binnen ons productengamma, zou deze situatie een herwaardering van de regionale industriële knowhow mogelijk moeten maken.” Een stelling die de filosofie van de nieuwe directeur van Delhaize België samenvat: continuïteit binnen de verandering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content