‘De promotiesector is fragiel’
WIE
Didier Cortois (49)
IS
Medeoprichter Madlion
WAS
Cortois studeerde communicatiewetenschappen aan de VUB. “Na een jaar of drie ben ik bij Gemaco gekomen”, zegt hij. Gemaco, dat was gespecialiseerd in promotieartikelen en businessgeschenken, was in 1973 opgericht door zijn grootvader, zijn vader en zijn oom. Cortois schopte er het tot salesmanager. Gemaco groeide en ging een fusie aan met een concullega uit Bonheiden. De ambitie van de partners verschilde, wat resulteerde in de buy-out van de familie Cortois.
Samen met Julie Cluydts en Sven Mariën begon Didier Cortois met andere activiteiten. Een eerste avontuur in de retail liep minder goed af, maar met een tweede in de evenementensector – De Kruitfabriek aan het kanaal in Vilvoorde – ging het beter. Inmiddels is de kanaalzone in herontwikkeling en zijn niet meer alle evenementen mogelijk. De drie besloten de activiteiten in promotieartikelen weer uit te bouwen. Daarmee was Madlion een feit.
WIL
“We zagen dat de sector van de promotionele artikelen enkele treinen heeft gemist op het gebied van duurzaamheid en circulariteit”, zegt Cortois. “De coronacrisis heeft ook de fragiliteit van de sector aangetoond. Die is heel afhankelijk van het Verre Oosten. Dat is niet gezond.”
De aanpak van Madlion is volgens Cortois: praten met de klant, en het product, de dienst en de doelgroep begrijpen om te komen tot een lokaal ontworpen en het liefst Europees geproduceerd artikel. “Je moet ook denken aan de impact op het imago van het bedrijf.”
Madlion wil niet het grootste bedrijf in de sector worden. “We willen een bescheiden bedrijf zijn, zonder de druk van aandeelhouders of van een te groot personeelsbestand.”
VRIJE TIJD
Didier Cortois is schepen voor Economie in Vilvoorde. Hij houdt van lezen en reizen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier