De prijs van een hybride
In de snel evoluerende autowereld wordt almaar vaker van een bestaand model een versie met een hybride aandrijving gemaakt. Die combineert een verbrandingsmotor met een elektrische motor. In het jargon heet dat ‘ hybridiseren’. De Peugeot 508 Hybrid is zo’n stekkerhybride of PHEV ( plug-in hybrid electric vehicle). De 508 Hybrid laat zijn batterij opladen in een stopcontact (6 tot 7 uur) of in een wallbox (3,5 uur), waarna hij volgens de WLTP-meting 54 kilometer zuiver elektrisch kan rijden.
Bij de lancering van de Peugeot 508 twee jaar geleden vonden we die Franse wagen een van de beste berlines in zijn segment. Een leuke lijn, degelijk afgewerkt en vooral met een heel fijn rijgevoel. Maar dat gevoel vonden we in deze Hybrid minder terug. Toch is deze auto zeker geen afrader. Integendeel: hij doet het nog altijd beter dan heel wat concurrenten. Maar de finesse en de souplesse waarmee je met de dieselversie door het verkeer glijdt, is er niet meer. De toevoeging van het elektrische gedeelte – de elektromotor en vooral de batterij – verhoogt het gewicht van de auto. De Hybrid is zowat 300 kilogram zwaarder dan de versie met alleen een benzine- of een dieselmotor. Dat laat zich voelen op de weg. Daarnaast komt het riante vermogen soms wat schokkerig vrij, als de elektromotor de benzinemotor bijtreedt.
Dat is de prijs die je betaalt voor de hybridisering van dat model. De 508 Hybrid is heel interessant voor ondernemingen en zelfstandigen, met een aftrekbaarheid van 100 procent (38 gram CO2 per kilometer volgens de officiële meting). Ons buikgevoel zegt dat dat ook met stip stond aangeduid in het lastenboek van Peugeot, want in de praktijk blijkt de 508 Hybrid niet de zuinigste stekkerhybride die we al hebben geprobeerd. Meer dan 35 zuiver elektrische kilometers haalden we niet. Ons gemiddelde verbruik voor een rit van 100 kilometer neigde naar 7 liter, ondanks een heel ingetogen rijstijl.
Deze Peugeot 508 Hybrid kost meer dan 6000 euro meer dan de gewone versie met dezelfde benzinemotor van 180 paarden.
Peugeot 508 Hybrid
Motor:
4 cilinder benzine, 1598 cc, elektromotor, batterij 11,8 kWh, 225pk
Max. koppel: 360 Nm
Prestaties:
Topsnelheid: 250 km/u
Normverbruik: 1,3 liter
Testverbruik: 6,7 liter
CO2: 38 gr/km
Instapprijs: 46.450 euro
+: Fiscaal gunstig
-: Rijgevoel
3 x 508 Hybrid
1. KOFFER
Peugeot wist vooraf dat het van zijn 508 ook een hybride versie zou maken. Dat is niet onbelangrijk, want dan voorzien de ingenieurs in ruimte op de meest optimale plaats om een grote batterij te monteren. Bij auto’s die al langer op de markt zijn, is dat niet het geval en komt die batterij vaak terecht onder de koffer. Zo valt die kleiner uit dan in de gewone versie. Dat is niet zo in het geval van de 508. Je krijgt er precies hetzelfde laadvolume als in de klassieke benzine- of dieselversie: 487 liter.
2. GEEN BELASTING
Omdat de officiële CO2-uitstoot van de 508 Hybrid minder dan 50 gram per kilometer bedraagt, is dit model in Vlaanderen vrijgesteld van de eenmalige belasting bij de inschrijving en van de jaarlijkse verkeersbelasting.
3. PIEPKLEIN STUUR
Zoals alle recente en nieuwe modellen van Peugeot komt de 508 met een stuur dat je in vergelijking met de gangbare norm piepklein mag noemen. Wij zijn fan, maar het concept heeft ook tegenstanders. Voor sommige bestuurders hindert het kleine stuur het zicht op de digitale tellers, als ze een rijhouding volgens het boekje aannemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier