De poëzie van betonijzer
Antony Gormley, een van de belangrijkste beeldhouwers van deze tijd, beleeft zijn momentum: de Royal Academy in Londen wijdt een extralarge solotentoonstelling aan zijn werk.
Zesduizend kilo betonnetten, acht kilometer staaldraad en een tentoonstellingszaal die is overstroomd met klei en zeewater: de Royal Academy in Londen noemt de nieuwste show over Antony Gormley (69) niet voor niets zijn meest ambitieuze expo in meer dan tien jaar. Dat de retrospectieve van de gevierde Britse beeldhouwer een succes wordt, staat al op voorhand vast. Gormley is een van de succesvolste en belangrijkste artiesten van vandaag. Hij heeft ook een nauwe band met ons land: hij was de eerste artiest met wie de jonge Xavier Hufkens werkte, toen hij zijn galerie in Brussel startte. De relatie duurt nog steeds voort, en beiden zijn uitgegroeid tot internationale namen.
Gormley werkt met het oudste thema in de beeldende kunst: het menselijk lichaam. Dat onderwerp benadert en vernieuwt hij op een heel eigen wijze. Hoewel hij steevast vertrekt van de proporties van zijn eigen lichaam, is zijn werk niet narcistisch, maar universeel en filosofisch. Zijn oeuvre stelt vragen over de verhouding van de mens tot de wereld en de kosmos. Zelf zegt hij: “Het lichaam is voor mij meer een plaats dan een object. Het lichaam bevindt zich niet alleen ín de ruimte, het is zelf ook een ruimte.”
Net zoals Ai Weiwei en Anselm Kiefer, die eerder al een grote show kregen in Royal Academy, maakte Antony Gormley speciaal voor deze expo enkele zaalvullende werken. Zo is er een immense wolk van betonnetten te zien. In een andere museumzaal krullen kilometers staaldraad door de ruimte als een driedimensionale tekening.
Het zijn mooie tijden voor wie houdt van Gormley of voor wie zijn oeuvre wil ontdekken. Volgend jaar programmeert het Nederlandse privémuseum Voorlinden ook een grote overzichtstentoonstelling.
Antony Gormley, van 21 september tot 3 december in de Royal Academy in Londen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier