De plaat gepoetst
De 33-jarige Bert Buyle liet Hamme voor wat het was, startte een bedrijf in Singapore – Euramec – en levert nu printplaten over de hele wereld.
Inwoners van Hamme worden ook wel eens wuiten genoemd. Een benaming die teruggaat op een wuiten (meerkoet), die werd ontvoerd door de vikingen en pas opnieuw begon te fluiten toen hij zijn geboortedorp zag.
Bert Buyle (33) leeft echter vooral op buiten België. Zijn bedrijf Euramec verhandelde in 1999 voor 3,1 miljoen Singaporese dollar (75,8 miljoen frank) goederen, waarop een netto-omzet van 437.000 dollar (10,7 miljoen frank) werd behaald. Voor de komende twee, drie jaar wordt een groei van 200% vooropgesteld. “Binnen drie jaar moeten we voor een half miljard aan goederen verhandelen,” aldus Buyle.
Zijn bedrijf heeft kantoren in Singapore, Kuala Lumpur, België en Shanghai. Het koopt voor rekening van Europese en Amerikaanse elektronica-assembleurs printed circuit boards (printplaten waarop computerchips worden bevestigd) en andere componenten als kabels en LCD-schermen. De klanten – onder meer Philips, Hewlett-Packard en General Electric – komen uit de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Italië en de VS. In Griekenland is het bedrijf bijna marktleider voor printplaten. Om de leveringen – meer dan 1 miljoen borden per maand – te garanderen, nam Euramec participaties in de Hoiho Group, waarvoor Buyle in november 1997 als consultant aan de slag ging. Hoiho staat als producent vooral sterk in tweelagige printplaten. Om het gamma te vervolledigen met meerlagige ( multi-layer) gedrukte schakelingen, werd Buyle ook partner en adviseur van de Singaporese dochter van het Taiwanese SME.
Het gros van de business van Euramec draait rond deze strategic suppliers. Een andere activiteit is de verkoop van Europese producten op de Aziatische markt. Zo bemiddelde Buyle mee voor het onderhoudscontract dat de vroegere FN-dochter Techspace Aero uit Luik kon afsluiten voor de motoren van de F16‘s van de Singaporese luchtmacht. “Een compleet andere markt. Alles gaat tienmaal trager. Terwijl alles hier normaal heel snel gaat. Voor dat contract heb ik ruim drie jaar onderhandeld.” Maar Euramec mag nu ook de Indonesische en Maleisische markt prospecteren, en voor de civiele luchtvaart ook China, Taiwan en Hongkong.
Zwarte sneeuw.
De Hammenaar zette zijn eerste stappen in de wereld van de printplaten in 1985. Hij combineerde zijn studies handels- en financiële wetenschappen met een deeltijdse job bij de groep APEC-ELMTE, een producent van printplaten. Daartoe behoorden, naast het bedrijf van zijn vader, ook twee Duitse bedrijven. Maar door problemen tussen de aandeelhouders ging de groep in 1991 op de fles. Vader Buyle startte opnieuw met Elmatec, dat aanvankelijk als verkoopbedrijf functioneerde. Voor in totaal 11 miljoen frank werden de machines van de vroegere Duitse partners en een fabrieksgebouw in Hamme gekocht, en de productie herbegon.
Bert Buyle trok naar Azië om er componentenleveranciers te vinden die het gamma in België konden vervolledigen. Hij leerde de Chinese ingenieur Patrick Chan kennen. De twee zetten samen Euramec op, dat begin 1994 actief werd. Maar de Europese bedrijven, die eerst geïnteresseerd waren in de plannen van Bert Buyle, bleken hem plots vergeten. Er volgden twee jaren van zwarte sneeuw waarin Buyle letterlijk bijna alles aanpakte. “Mijn enige plezier was het voetballen met de ploeg van Belgische expats.” Toen hij de aankoop en administratie mocht doen voor PT Texascom, de grootste Indonesische systeemintegrator, raakte Euramec definitief van de grond. Na zijn huwelijk met een Singaporese raakte ook Buyles werkvergunning – na ruim twee jaar – in orde.
“Er is synergie tussen mijn twee hoofdactiviteiten. Door mijn contacten met Hoiho en SME ken ik hier alle assembleurs en onderdelenproducenten. Die kennis benut ik om de markt te prospecteren voor Europese bedrijven,” vertelt Buyle. “De meeste Europese bedrijven geloven niet dat ze hun producten in het hoogtechnologische Azië aan de man kunnen brengen. Maar een typisch Europees product is meestal ofwel erg gespecialiseerd, ofwel op maat gemaakt. Dat zijn punten waarop de Aziaten beconcurreerbaar zijn. Vlaamse bedrijven concentreren zich nog te veel op een cirkel van 400 kilometer rond België.”
l.h.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier