De noden zijn overal dezelfde

Vroeger deed de computerbouwer Dell nauwelijks overnames. De jongste twee jaar waren het er achttien. Topman Jamie Coffin, general manager van Dell Healthcare, wijst naar de ambities die Dell in de gezondheidszorg heeft.

Informatisering van de gezondheidszorg is al jaren een jungle waarin IT-leveranciers en ziekenhuizen elkaar niet helemaal begrijpen. Lokale praktijkverschillen en ingewikkelde wetgeving hebben de ontwikkeling van de markt lang belemmerd. In die context heeft Dell zich in enkele jaren opgewerkt tot de grootste leverancier van IT-diensten in de gezondheidszorg. Dat opmerkelijke feit is voor een flink stuk te danken aan de komst van Jamie Coffin, die voorheen bij IBM de afdeling healthcare leidde.

Coffin is nu vijf jaar bij Dell. Hij kwam over op vraag van Michael Dell zelf, die toen hij opnieuw CEO werd een managementteam aantrok om de IT-multinational te transformeren van een hardwareleverancier tot een zogenaamde services and solutions company. In begrijpbaar Nederlands betekent dat vooral dat het Amerikaanse computerbedrijf naast hardware ook diensten en software aan de man brengt. “Michael overtuigde me dat Dell echt iets wou betekenen in de gezondheidszorg”, zegt Coffin.

JAMIE COFFIN. “Ik vind dat Michael woord heeft gehouden. Twee jaar geleden kochten we Perot Systems voor 3,9 miljard dollar. Sindsdien zijn we in de grootste IT-dienstenleverancier in de gezondheidszorg. Er werken 13.000 mensen in onze divisie healthcare. Toen ik overstapte waren dat er amper 1000.”

Vooralsnog is vooral de VS jullie speelterrein. Zijn er plannen voor expansie in Europa?

COFFIN. “Van de ziekenhuizen in de VS die hun hele IT-infrastructuur outsourcen, hebben we 10 procent in handen. Bovendien gebruikt 90 procent van de ziekenhuizen met minder dan 500 bedden onze applicatie Meditech. Dat is een health information system, waarmee de backoffice van een ziekenhuis kan worden gecombineerd met de klinische gegevens uit het persoonlijke medische dossier. In Europa zijn onze activiteiten voorlopig vooral gericht op het Verenigd Koninkrijk. Op het vasteland willen we onze capaciteit eerst in Frankrijk en Duitsland uitbouwen om pas daarna ook de rest van Europa aan te pakken.”

Een van de problemen is dat de praktijken nogal verschillen per land. Hoe pakken jullie dat aan?

COFFIN. “Ik ben nu 25 jaar actief in de gezondheidszorg. Een ding is mij duidelijk: de praktijken verschillen misschien wel, maar de problemen en noden zijn overal dezelfde. Wij hebben bij Dell een soort paraplusysteem gebouwd waarin alle instanties en spelers uit de gezondheidszorg zitten. Of ziekenhuizen en ziekteverzekeraars nu private dan wel publieke spelers zijn, maakt niet uit want ze zitten allemaal in hetzelfde systeem.”

Wat is Dells uiteindelijke ambitie?

COFFIN. “Ik denk dat we de leidende IT-integrator in de gezondheidszorg willen zijn. Het probleem in de sector is dat er al te vaak verschillende informaticasystemen worden gebruikt, die niet met elkaar praten. Gemiddeld spenderen dokters acht tot tien minuten bij een patiënt. Ze hebben geen tijd te verliezen met het inloggen in verschillende IT-systemen. Daarom hebben we bijvoorbeeld een archiveringssysteem dat het mogelijk maakt om radiologiebeelden te consulteren, ongeacht of die nu worden gemaakt met een systeem van Siemens, Agfa of GE.”

ROELAND BYL, FOTOGRAFIE PAT VERBRUGGEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content