De motor achter het laserprintersucces
Nu prijzen voor kleur dalen, is de laserprintermarkt volop in beweging. Een prima omgeving voor een gehaaid commercieel genie als Frank Akihary.
Als Konica Minolta Printing Solutions Europe halfweg 2005 70 % méér laserprinters verkocht, is dat mee te danken aan de aanzienlijke energie en het aanstekelijke enthousiasme van Frank Akihary, die onlangs tot algemeen directeur sales en marketing voor Europa, Midden-Oosten en Afrika (Emea) is gepromoveerd. Frank Akihary (54), van Molukse afkomst, geboren in Vucht bij Den Bosch in Nederland, kwam drie jaar geleden als senior consultant bij Konica Minolta Printing Solutions.
Akihary’s carrière, altijd in sales en marketing, loopt via enkele van de hipste bedrijven van zijn tijd – Digital Equipment, Apple Computer, Toshiba en midden in de internethype van 1999 ook internet service provider Uunet. “Hij zit zeker graag in sectoren waar er beweging is,” vertelt extern communicatiedirecteur Inge Van de Voorde van Verizon Business, die bij Uunet zowat een jaar samenwerkte met Frank Akihary.
Naar Konica Minolta bracht Frank Akihary zijn uitgebreide relatienetwerk in de computerdistributie. Maar ook stimulerende verkoopcampagnes zoals ‘gratis toner’, ‘gratis papier’ of een gegarandeerde terugkoopprijs en goedkope opties als een klant na drie jaar opnieuw een Konica Minoltamachine bestelde – en een minimum aantal pagina’s haalde. Zijn jongste stap is een nauwere samenwerking met systeemhuizen die brancheoplossingen verkopen aan kmo’s. “We moeten weten wat die branches willen,” zegt Frank Akihary, die Commerciële Economie in Nederland en Marketing in Groot-Brittannië studeerde en door zijn tien jaar bij Toshiba de Japanse bedrijfscultuur grondig kent.
De vader van vier kinderen – de jongste net aan de universiteit – is niet verwonderlijk een liefhebber van de Indische keuken, maar volgens Theo Vrught van communicatiebureau Presscom, die Frank Akihary al 25 jaar kent, ook een getalenteerd drummer en ‘Indische’ rocker. “Hij is op-en-top een familieman,” zegt Vrught. Van bij Toshiba nam Frank Akihary een Business on the Green-programma mee. Handig als je je werk met je favoriete liefhebberij – golf – kunt combineren.
IS: algemeen directeur sales en marketing (Emea) bij Konica Minolta Printing Solutions Europe.
VRIJE TIJD: drummen, golf.
B.L.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier