‘De middenlaag verdwijnt in onze sector’
Het Nederlandse Yourzine en de Belgische Wijs Groep starten een joint-venture om in België e-mailmarketing te verzorgen voor internationale en Belgische klanten. Voor Wijs is het een belangrijke stap in een koerswijziging nadat het de fusie met sectorgenoot Heaven Can Wait heeft afgeblazen.
Yourzine verzorgt e-mailmarketing voor kleppers als Samsung, Ikea of Albert Heijn. Vanuit ‘s-Hertogenbosch bedient het voornamelijk de Nederlandse markt. Het werkt aan een internationale expansie. Veel van zijn klanten zijn ook in ons land actief en willen hier ook hun e-mailcommunicatie professionaliseren. Nu heeft Yourzine een partner gevonden in Wijs Groep. Het Gentse bedrijf stamt af van Netlash, opgericht door Bart De Waele en Dirk Sabbe. Het concentreerde zich eerst op het bouwen en het vermarkten van websites. Doorheen de jaren ontstond een rist zusterbedrijven, onder meer usability-expert AG Consult en het adviesbureau voor sociale media Talking Heads.
“Veel Belgische klanten vroegen of we hen ook konden helpen met het opzetten en beheren van e-mailcampagnes”, zegt CEO en medeoprichter Bart De Waele. “Dat was nog een belangrijke leegte in het aanbod. Via een joint-venture met Yourzine kunnen wij hen nu de knowhow uit Nederland aanbieden. Daar staat men veel verder in e-mailmarketing.” Wijs Groep en Yourzine richtten de vennootschap W-YZ op, waar in een eerste fase 200.000 euro startkapitaal wordt gestopt. “Een beperkt bedrag”, geeft De Waele toe. “Maar een dienstenbedrijf doet daar al veel mee. We starten ook direct met de internationale klanten van Yourzine.”
De joint-venture is niet de enige versterking voor Wijs Groep. Ze heeft ook een “significante minderheidsparticipatie” genomen in Android. Dat is een Antwerps bedrijf met twintig werknemers, gespecialiseerd in print- en digitaal design. Eerder dit jaar startte Wijs Groep ook mee Strak op. Dat bureau legt zich toe op de bouw van relatief eenvoudige websites. Wijs had zich de voorbije jaren toegelegd op meer complexe projecten voor grotere klanten zoals KBC, AXA Bank en bpost. Nu wil het via een nieuw zusterbedrijf weer kleinere opdrachten uitvoeren.
De in 2013 aangekondigde fusie met Heaven Can Wait (HCW) gaat dan weer niet door. Dat is een groep van bedrijven, voornamelijk met een focus op de creatieve kant van marketing. HCW heeft IT-integrator Cronos als hoofdaandeelhouder en zou in de fusie ook de meerderheid verwerven bij Wijs Groep. “We zijn er niet mee doorgegaan omdat we uiteindelijk niet op dezelfde lijn bleken te zitten”, zegt De Waele. “We hielden meer vast aan een coherent aanbod. Bij HCW was dat iets minder van belang, onlangs participeerde het bijvoorbeeld in een gespecialiseerd juristenkantoor. Die strategie is moeilijk te verzoenen met de onze.”
Stille aandeelhouder
Cronos had wel al een belang van 30 procent opgebouwd in Wijs Groep en is nu een ‘stille aandeelhouder’. Een kapitaalverhoging door Cronos om verdere groei te financieren is niet aan de orde. “De plannen kunnen gefinancierd worden met eigen middelen en het bedrijf is ook schuldenvrij”, gaat De Waele verder. “Dit jaar is onze winst ook sterk gestegen. De omzet van hoofdbedrijf Wijs ligt dit jaar 40 procent hoger.”
De groep zal uitkomen op een omzet van 10,5 miljoen euro. Wijs was lang een van de uitdagers in de sector. Met een team van meer dan 100 medewerkers is het die rol wat ontgroeid. “Het is ook nodig om tot de grotere spelers te horen”, zegt De Waele. “De middenlaag verdwijnt in onze sector. De sector consolideert verder, ook al groeit de markt weer omdat bedrijven opnieuw meer besteden aan digitale strategie en marketing.”
Stijn Fockedey, fotografie Thomas Sweertvaegher
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier