De markt en de spelers
Belgacom: William Mosseray, chief strategy officer
Plus: veel cash. Incontournable. Commercieel agressief. Blijft producten vernieuwen.
Min: moet continu besparen in zijn krimpende markt. BelgacomTV groot vraagteken. Minder sterk in internationaal dataverkeer.
Portret: met zijn 16.933 werknemers en 5,54 miljard euro omzet blijft Belgacom de marktleider in alle segmenten. Bij de jaarlijkse Data News-enquête in december 2004 zei 42,5 % van de 307 ondervraagde ICT-managers dat ze met Belgacom werkten, meestal als enige. Telenet was nummer twee met 14 %.
Citaat: “Voice over IP is op korte termijn misschien een bedreiging in bepaalde segmenten, maar ik lig er niet wakker van. Het is een kwestie van erin meegaan met een goede strategie en van de nodige investeringen in het netwerk.”
Telenet Business Solutions: Hugo Lemmens, algemeen directeur
Plus: triple play-kampioen. Stevige kasstroom.
Min: afgezien van de connectie met aandeelhouder Liberty Media International, een strikt nationale speler. Geen eigen mobiele tak.
Portret: de overname van Codenet verdubbelde de omzet van Telenet in de bedrijfsmarkt. Het betekende ook een uitbreiding naar Brussel, Wallonië en Luxemburg en bracht kennis van DSL-technologie.
Citaat: “De grootste uitdaging voor dit en volgend jaar zijn oplossingen voor de bedrijvenmarkt die men ook zonder universiteitsdiploma kan gebruiken.”
BT: Michel De Coster, country manager Benelux
Plus: klare focus op grote internationale ondernemingen.
Min: geen eigen mobiele tak.
Portret: na de overnames van Syntegra en Infonet heeft BT bijna 2000 medewerkers in de Benelux. Daarmee ligt de focus op grote internationale outsourcingcontracten en managedservices.
Citaat: “In Groot-Brittannië schakelen we om naar IP. Maar ik ben geen goeroe. Wi-fi, DECT, kabel, DSL, fiber,… Het is vervelend, maar je moet vandaag een beetje van alle markten thuis zijn om gedegen oplossingen te bieden.”
MCI Belux: Christine Castelein, managing director
Plus: winstgevend. Stabiel management en gevestigd netwerk in de Belux.
Min: geen eigen mobiele tak. Wijzigend aandeelhouderschap.
Portret: MCI, het voormalige Worldcom, haalde in 2004 zo’n 170 miljoen euro omzet in de Belux, met 250 werknemers. De nummer 4 in de bedrijfsenquête van Data News is bezig aan een versnelde omschakeling naar IP. Heeft behalve hoofdkwartieren ook zo’n 6000 Belgische KMO’s als klant, nu ook met een bundel voice-internet-mobiel. Werkt ook veel voor Belgische resellers van telefonieminuten. Ontwikkelde de plus-Line van Delhaize, een oplossing waarmee MCI een ‘mobile virtual network operator’ is.
Citaat: “Kleine klanten willen van problemen af en het management uitbesteden.”
Colt Telecom: Henri Van der Vaeren, managing director
Plus: klare focus op grotere bedrijven. Moderne nationale en internationale backbone.
Min: geen eigen mobiele activiteiten. Groep is (net nog) niet winstgevend.
Portret: Colt, 140-150 medewerkers in de Belux, kapitaal van VS-fonds Fidelity. Heeft een 20.000 km lange glasvezelbackbone tussen 32 steden in 13 landen, waarop 500 gebouwen in de Belux zijn aangesloten. Historisch sterk in de financiële wereld. Verwacht te groeien dankzij zijn intrinsiek goedkopere Gigabit Ethernet-connecties en zijn internationale flat rate in Voice over IP. Competitief in 0800- en 0900-diensten en andere intelligente-netwerktoepassingen.
Citaat: “We zijn ebit-positief in de Belux, met een omzetgroei in twee cijfers en een aanzienlijke ebit-groei in 2005.”
Versatel België: Frank van der Ent, managing director
Plus: de groep is een sterke groeier.
Min: geen eigen mobiele tak. Te klein in de meeste van zijn markten. Staat kennelijk te koop.
Portret: eigen netwerk in Nederland, Duitsland en België. Nummer 7 in de hitlijst van Data News (3,5 %). Ondanks succesvolle campagnes voor ‘Free’ ADSL, toch vooral op zakelijke gebruikers gericht. 155 medewerkers in België. Partner van Base. Positieve operationele bedrijfskasstroom, maar niet winstgevend. Heeft voetbaluitzendrechten in Nederland.
Citaat: “Belgacom rolt VDSL uit. Maar als zij dat doen, dan kan ik geen ADSL2+ aanbieden. Dat maakt het wel moeilijk om met televisie en dergelijke te komen. Misschien moesten we maar eens naar het model uit de elektriciteitssector kijken: één netwerkuitbater en verschillende service providers.”
Scarlet: Willy Coolen, algemeen directeur
Plus: prominent in de residentiële markt.
Min: kinderziekten bij uitrollen productengamma. Minder cashrijk dan zijn concurrenten. Geen eigen mobiele tak.
Portret: de overnemer van KPN België, Planet Internet en Tiscali is op de residentiële markt de nummer 2 in Wallonië en de nummer 3 in Vlaanderen. Nummer 10 in de bedrijfsranking van Data News (1,5 %). 540 werknemers in België en Nederland samen. “We zoeken uitbreiding bij grote bedrijven,” zegt Willy Coolen. Scarlet heeft Nederlandse aandeelhouders, maar het netwerk en de productontwikkeling zijn Belgisch.
Citaat: ( lachend) “Sinds Scarlet One zie je meer en meer het woord gratis opduiken in de markt. Vroeger was dat niet zo populair.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier