De marketingmachine achter de nieuwe Bond

© IMAGEGLOBE
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Skyfall, de 23ste Bond-film, loopt vanaf 26 oktober in de Belgische bioscopen. De film markeert ook 50 jaar James Bond-films. Achter de franchise schuilt een grote marketingmachine.

Vijftig jaar 007

Een groot aantal bedrijven heeft met speciale producten op vijftig jaar Bond ingehaakt. Een kleine greep: het champagnehuis Bollinger heeft in limited edition een speciale verpakking voor de fles, met een cijferslot (code 007) in de vorm van een pistooldemper. Omega biedt een speciaal 50 jaar Bond-horloge, OPI lanceert nagellak die geïnspireerd is op de verjaardag, Swarovski heeft een speciale collectie, Procter & Gamble komt met 007-aftershave, douchegel en toiletwater, Heineken neemt Skyfall-elementen op in tv-spots, Fox Home Video brengt alle 22 voorgaande Bond-films op Blu-Ray uit en Globe-Trotter verkoopt een speciale serie koffers.

Product placement

Naast de deals die de makers van de Bond-films gemaakt hebben rond ’50 jaar Bond’ zijn er ook overeenkomsten over product placement in de film gesloten. Cijfers wil Sony Pictures in ons land niet geven, maar naar verluidt zou daarmee 45 miljoen dollar binnengehaald zijn. Goed voor een derde van het productiebudget. Skyfall breekt daarmee het record van 20 miljoen dollar voor Minority Report. Opvallend is dat de film scènes in China bevat om ook in de smaak te vallen op de enorme Chinese markt.

Heineken vervangt Martini

Ook bijzonder is dat het Nederlandse bier van Heineken in de film de traditionele Martini (‘shaken not stirred’) vervangt. James Bond (Daniel Craig) is ook te zien in een Heineken-commercial die in september gelanceerd is. De spot heeft een vervolg op internet met een ‘Crack the Case’-wedstrijd. De commercial is voorafgegaan door een online teasercampagne.

Suikervrije Cola in beperkte oplage

Een andere opvallende partner is the Coca-Cola Company, die met de suikervrije Coca-Cola Zero een wereldwijde campagne met Bond heeft opgezet. Er zijn limited editions met Bond op de verpakking. In een persbericht stelde het concern: “Coca-Cola Zero zal een volledig geïntegreerde marketingcampagne lanceren om de samenwerking te ondersteunen, inclusief televisie-, bioscoop-, drukwerk- en buitenreclame, een digitale en socialemedia-campagne, maar ook reclame op verpakkingen, in winkels en in bioscopen.”

Internationale reclamecampagne

Naast de inspanningen van de diverse partners lanceert Sony Pictures Entertainment natuurlijk ook zelf een eigen media- en pr-campagne. Die internationale campagne wordt een tot twee weken voor de Belgische première zonder aanpassingen in de Belgische media gebracht. Affiches, radio, tv en het internet zijn de belangrijkste media. Daarnaast is er ook de pr-poot met onder meer een exclusieve voorstelling voor de pers van ‘Everything or nothing: the untold story of 007’, een eenmalige voorstelling van een documentaire over 50 jaar geschiedenis van de 007-franchise.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content