De mannen die uw geld komen halen
De Limburgse investeringsmaatschappij LRM nam een belang van een tiende in het geldtransportbedrijf Cobelguard CIT. Drie entrepreneurs die al hun sporen in de bewakingsmarkt verdienden, gingen het gevecht aan met de dominerende marktleider G4S Cash Solutions.
Een bezoek aan het cashcentrum van Cobelguard CIT doet onvermijdelijk denken aan de kwinkslag ‘ik moet niet in geld zwemmen, maar pootjebaden vind ik heerlijk’. Grote stalen kisten zitten propvol euromunten. Een muntstuk van 20 cent oogt merkwaardig groter in de kist, wellicht door de opeenstapeling van muntjes. Gedelegeerd bestuurder Steven Van Doorne leidt de rondgang door het streng beveiligde cashcentrum. Dat bevindt zich op een niet zo vanzelfsprekende plaats, in een ‘kansarme’ Brusselse wijk. “We hebben dit cashcentrum gekocht uit het faillissement van onze voorganger Brink’s”, duidt de 47-jarige Van Doorne. “We hadden elders een volledig nieuw gebouw kunnen optrekken, maar dat had al gauw een jaar in beslag genomen. En het was de bedoeling dat we zo snel mogelijk konden opstarten, want de klanten wilden snel bediend worden.”
Drie entrepreneurs
Kansen grijpen, daar kennen de drie initiële aandeelhouders van de NV Cobelguard CIT — dat laatste staat voor cash in transit — alles van. Stefan De Bock (50), Dirk Goethals (57) en Steven Van Doorne (47) waren twee decennia lang met Cobelguard een snel groeiende uitdager op de beveiligingsmarkt, en een vaste klant in de Trends Gazellen-lijsten. Het sérieux werd bevestigd met de instap in het kapitaal van de beursgenoteerde holding Ackermans & van Haaren. In de zomer van 2011 werd Cobelguard, toen een fikse onderneming met 1600 werknemers, verkocht aan marktleider Securitas.
Maar het trio sloeg nog vóór de verkoop een nieuwe slag. Ze startten in februari 2011 een nieuwe dochteronderneming voor geldtransport en het tellen en verpakken van geld. Uit het faillissement van Brink’s, een van de twee toenmalige spelers in die activiteit, herrees opnieuw een concurrent voor de marktleider G4S Cash Solutions. Cobelguard CIT kocht uit het faillissement dertig gepantserde wagens, enkele duizenden plofkoffers, kogelvrije vesten, wapens, geldtelmachines en cashcentra in Gent en Brussel. “We konden activa kopen tegen interessante prijzen”, zegt Steven Van Doorne. “En we zijn blij dat we het oude logo van Cobelguard kunnen blijven gebruiken voor het waardentransport. Het merk bestaat twintig jaar. We hebben er een sterke reputatie mee opgebouwd bij onze regelgever, Binnenlandse Zaken en onze klanten, de banken en de winkelketens.” Evenmin niet te versmaden, was de kennis van de voormalige werknemers van Brink’s: 50 van de 85 werknemers komen uit de stal van de voormalige concurrent. “Zij weten hoe ze plofkoffers moeten gebruiken. Ze hebben de verplichte opleiding gevolgd, ze hebben een wapenvergunning en een rijbewijs C.”
Leven na Ford Genk
Geldtransport is blijkbaar een begeerde baan, want het nieuwe Cobelguard kreeg liefst 250 sollicitaties voor de geplande vestiging in Tongeren. In maart haalde de onderneming een nieuwe aandeelhouder binnen: de Limburgse investeringsmaatschappij LRM en diens dochterbedrijf KmoFin2 investeren 4 miljoen euro in de onderneming. Onder meer via een kapitaalverhoging van iets minder dan driekwart miljoen euro, wat LRM een tiende van de aandelen oplevert en een zitje in de raad van bestuur. “We zochten een vestiging voor de provincies Limburg, Luik en Luxemburg”, duidt Van Doorne de samenwerking. En Limburg wil, onder meer via LRM, banen creëren na de sluiting van Ford Genk. “Het klikte enorm met LRM. Ik bewonder de snelheid en wendbaarheid waarmee we samen aan dit project werken. Het is ook goed voor ons imago. LRM is een investeringsvehikel van het Vlaams Gewest. Dat is ook voor onze klanten een sterk signaal, en een commerciële versterking voor ons bedrijf.” Het gloednieuwe gebouw in Tongeren, een investering van 4 miljoen euro, zou in september openen.
De drie initiële aandeelhouders kunnen de financieringssteun van LRM best gebruiken. De balans van de eerste twee boekjaren toont de cijfers van een typische opstartactiviteit, in een bovendien kapitaalintensieve en arbeidsintensieve sector (de loonlasten betekenden 84 procent van de omzet in 2012). “De cijfers zijn zelfs iets beter dan we hadden verwacht”, zegt Steven Van Doorne. “In het eerste kwartaal van 2014 hadden we voor de eerste keer een positieve operationele cashflow. Dit jaar zullen we een omzet van minstens 8 miljoen euro halen, en we hebben bovendien contracten waardoor de omzet volgend jaar naar 11 miljoen euro zal klimmen. Ik schat dat we nog eens veertig tot zestig mensen zullen aanwerven.”
Die kritische massa is van levensbelang voor de jonge onderneming. Bij de start deed een wagen met geldtransport misschien vijf haltes per dag. Maar de vaste kosten blijven bijna identiek voor een traject met honderd haltes, terwijl omzet en winst uiteraard klimmen.
En dat in een verdringingsmarkt, met slechts twee spelers. Wat Cobelguard CIT wint aan omzet, verliest de marktleider G4S Cash Solutions. Die haalde in 2012 met 1068 werknemers nog een omzet van 88,5 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 7,5 miljoen euro. Klein Duimpje Cobelguard CIT, met klanten als BNP Paribas Fortis, ING en Lidl, knaagt stelselmatig aan die koek, en zal volgend jaar circa 10 procent marktaandeel verwerven.
WOLFGANG RIEPL
Geldtransport is een verdringingsmarkt met twee spelers voor één koek.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier