De man en zijn ondergoed
Het Belgische merk 0°South is een nieuwkomer op de markt van het mannenondergoed. Maar hebben mannen eigenlijk wel aandacht voor het ondergoed dat ze dragen?
Nieuwe speler op de markt
Sinds december verkoopt 0°South in België mannenondergoed, zowel online als in gespecialiseerde winkels. 0°South gaat ervan uit dat mannen houden van mooi en comfortabel ondergoed. Het merk mikt vooral op dertigplussers. Volgens Vincent Meurrens, de algemeen manager van 0°South, wordt dat segment door trendy merken zoals Björn Borg wat verwaarloosd.
Trouw aan een merk
Jonge mannen kopen wat meer hippe kleuren, maar gesettelde mannen gaan voor klassieke kleuren zoals wit, zwart, grijs en donkerblauw. Volgens Kathleen Hamerlinck, de marketingverantwoordelijke van het ondergoedmerk Schiesser, zijn mannen gemakkelijke klanten. Meurrens beaamt dat: “Zodra mannen een goed merk hebben gevonden, blijven ze daar trouw aan.”
Maar de tijd dat mannen zich weinig gelegen lieten liggen aan hun ondergoed, lijkt een beetje voorbij. “Mannen van 40 à 45 kiezen bewuster en zoeken iets wat comfortabel is”, zegt Meurrens. Volgens hem worden er weer meer gewone slips gekocht ten nadele van de aansluitende boxershorts. Briefs (nauwsluitende onderbroeken zonder pijpen) nemen 30 procent van de markt in, boxerbriefs 40 procent en de klassieke boxershorts 25 procent.
Opportunistisch, bewust of omdat het moet
Vincent Meurrens onderscheidt drie types kopers. De opportunistische koper kiest packs en gaat daarbij al dan niet in op promoties. De bewuste koper gaat voor zijn vertrouwde merk. Het derde type koopt wanneer hij dringend nieuw ondergoed nodig heeft.
Mannen schaffen hun ondergoed niet altijd zelf aan. Volgens gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK wordt meer dan de helft van het mannenondergoed door vrouwen gekocht. Maar er is een kentering op komst, voorspelt Kathleen Hamerlinck: “De man koopt meer zelf dan vroeger. In de Inno’s waar we eigen personeel hebben, merken we dat meer mannen zelf voor ondergoed naar de winkel komen. Ze kiezen dan vaak duurdere producten. Het is ook leeftijdsgebonden: jonge mannen kopen meer zelf.”
Prijsklasse
Volgens 0°South geeft het overgrote deel van de kopers niet meer dan 25 euro voor een stuk mannenondergoed uit. 35 procent geeft minder uit dan 15 euro, 40 procent spendeert tussen 15 en 25 euro. 14 procent wil meer dan 30 euro betalen voor een onderbroek. Merken als Schiesser en 0°South richten zich op het middelste prijssegment.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier