De man die zichzelf overbodig maakt

Voor de coördinatie van de externe groeiprojecten, en dan vooral die van zijn dochterondernemingen, kon Belgacom het zich niet veroorloven een ‘dwerg’ uit de financiële wereld aan te werven. De headhunters kwamen uit bij Mark Rigolle (35). De general manager van de nieuwe divisie Group Business Development heeft een bliksemcarrière achter de rug.

Rigolle werd in Engeland geboren maar liep school in de streek van Waregem. Zijn jeugdpassie was archeologie, maar “toen ik 18 was, kreeg ik te horen dat amper 5% van de archeologen een interessante carrière maakt.” Dus ging hij maar economie studeren aan de KU Leuven. Met zijn diploma op zak koos hij voor een opleiding van twee jaar bij de Generale Bank, nu Fortis. “De Generale investeerde in mensen. Om na twee jaar opleiding kans te maken op een ‘mooi postje’, moesten we normaal om de drie maanden van job veranderen – dat was niet leuk.” Dus hield Rigolle het er na de opleiding voor bekeken. “Ik weet best dat het niet helemaal correct was,” geeft hij toe.

Op zijn zesentwintigste werd Rigolle binnengehaald bij de Benelux-afdeling van de Sanwa Bank. De Japanners vertrouwden hem de kredietlijn van Sabena toe. Na drie jaar merkte hij dat hij niet oriëntaals genoeg was om op te kunnen klimmen, en verhuisde hij naar ABN Amro. Maar ook daar zat hij niet lekker in zijn stoel. “Ik vroeg me af hoe het was om aan de andere kant van de tafel te zitten.” Na vier maanden en een hoop excuses koos hij dus voor de thesaurie van Belgacom. Op het eind van het Bessel Kok-tijdperk beheerde hij de langetermijnkredieten en de risico’s van de wisselkoersen, terwijl hij aandachtig de inefficiëntie van de dienst observeerde. Toen John Goossens in 1995 aantrad, kreeg Rigolle zijn grote kans. Met zijn actieplan realiseerde hij “honderden miljoenen frank besparingen”. Daarna keek hij uit naar een samenwerkingsproject met Tele Denmark voor de aankoop van een gsm-licentie in Nederland. En nog later speelde hij een belangrijke rol in de management board in Den Haag.

“Ik leer graag bij. Ik stel ook de naïeve maar cruciale vragen die een beginneling zich stelt. Ik had maar één doel voor ogen: mezelf overbodig maken.” Op het moment dat zijn plaatselijke vervanger voldoende opgeleid was, kwam Rigolle opnieuw naar Brussel als business development manager en, bijna als hobby, aan het hoofd van Belgacom Multimedia Ventures.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content