De luxe der eenvoud

De jonge generatie Belgische modeontwerpers doet het bijzonder goed. Hun werk wordt internationaal sterk gewaardeerd, ze staan aan de top. En daar bevindt zich ook de Belg Fernand Hollander van Cortina. Hij is ook aanwezig in het prestigieuze Modemuseum in Parijs.

TEKST : SERGE VANMAERCKE

Al meer dan 35 jaar kleedt Fernand Hollander (62) wereldwijd vrouwen die van stijl en eenvoud houden. Zoon Pierre Hollander (37) stelde drie jaar geleden het werk van zijn vader voor in het land van de rijzende zon, en omstreken. En in landen als Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Libanon, Jordanië, Katar, Korea en Saudi-Arabië groeit de interesse voor de creaties uit de Naamsestraat in Brussel zienderogen. De allerbeste markt is nog altijd België (een vijftigtal verkooppunten), onmiddellijk gevolgd door Japan (60 verkooppunten en goed voor een omzet van 24 %).

“De echte luxe zit in de eenvoud”. Het is één van de favoriete uitspraken van Fernand Hollander. Maar het blijft niet bij woorden. De kleding die hij voor vrouwen ontwerpt, beantwoordt er immers aan. Ze zijn sober en elegant, verfijnd en tijdloos. Hedendaagse klassiekers, zou je ze kunnen noemen. Zonder die zweem van snobisme of conservatisme.

“Kleren die maar één seizoen in de mode zijn : dat is pas een fenomeen dat volledig uit de mode is”, vindt Pierre Hollander. “Voor een kwaliteitsproduct moet je betalen. Daarom dat het zonde zou zijn als je zo’n mooi ontwerp maar één seizoen zou kunnen dragen. Dat kan toch niet !”

De kleding

die Cortina op de markt brengt, is niet seizoensgebonden. En de klanten blijken dat ten zeerste te waarderen. Al vanaf hun 25ste vallen de dames voor dit merk, net omwille van die tijdloosheid en de hoge kwaliteit.

In het begin droeg de modelijn de naam van zijn ontwerper : Fernand Hollander. Maar toen hij in het tweede seizoen een rode wintermantel met afhangende schouders ontwierp, doopte hij die creatie Cortina. Hij verkocht er 18 stuks van en dat beschouwde hij in die tijd als een waar succes. Hij besloot om van Cortina, geïnspireerd op de Italiaanse stad Cortina d’Ampezzo, zijn merknaam te maken.

De ontwerpen van Fernand Hollander dragen de Italiaanse flair, maar hij geeft toe dat hij ook profiteert van de goede naam en de internationale faam van de huidige Belgische modeontwerpers. Hij heeft trouwens zelf een niet onbelangrijke rol gespeeld in het succes van de jonge generatie : als jurylid beoordeelde hij de creaties van de Anwerpse Zes.

De juistheid, de zuiverheid van lijnen, dat is Fernand Hollanders passie. En dat in combinatie met die twee andere, noodzakelijke ingrediënten voor een mooi ontwerp : stof en kleur. Sommige stoffen zijn speciaal voor Cortina ontworpen. Want voor Fernand Hollander is het gevoel even belangrijk als het oog. Een kledingstuk moet fijn aanvoelen, zacht zijn, mooi zijn. Hij denkt eerst in lijnen, ziet het ontwerp voor zich en gaat dan op zoek naar de gepaste stof. Maar soms gebeurt het omgekeerde. Dan levert een mooie stof hem de nodige inspiratie voor een nieuw ontwerp.

De volledige productielijn van Cortina vindt in België plaats. Zowel in Brussel als Wallonië en Vlaanderen werken onafhankelijke ateliers voor dit modehuis. “Mocht ik naar het buitenland trekken met mijn ateliers, dan wordt dat veel moeilijker om controle te hebben op de kwaliteit. Dus dat doe ik niet”, benadrukt Pierre Hollander. Bij Cortina werken 16 werknemers, en het bedrijft stelt onrechtstreeks nog een vijftigtal personen tewerk.

Pierre Hollander is verantwoordelijk voor het imago van het merk. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan het Sint-Lucas Instituut, en maakte naam als producer in de audio-en videowereld (onder andere met clips voor Plastic Bertrand, Lou & The Hollywood Bananas, Telex, Lio, Viktor Lazlo). Vandaag staan vader en zoon Hollander zij aan zij aan het roer van een welvarend bedrijf.

Info : (02) 513.89.10.

Fernand Hollander.

In het Modemuseum in Parijs : Op-Art (1966) van Cortina.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content