De Lord van de Schermen

In 2003 zullen er meer Amerikanen naar de bioscoop gaan dan in het voorbije decennium, maar ze zullen minder films bekijken. De blockbusters van Hollywood maken alweer de dienst uit.

W arner Brothers komt op de proppen met niet één maar liefst twee vervolgen op The Matrix. In mei is dat Matrix Reloaded en in de herfst Matrix Revolutions. De stripfabriek Marvel, die al aan de basis lag van kassuccessen als Spiderman, pakt dan weer uit met X2 (een vervolg op X-Men), Daredevil en – heel intrigerend – de bioscoopversie van Arig Lees versie van The Hulk.

Wanneer Matrix Reloaded in de bioscoop komt, zal het precies vier jaar geleden zijn dat het origineel het sciencefictiongenre nieuw leven inblies met een opbrengst van meer dan 400 miljoen dollar. Warner Bros. gaf de voorkeur aan een doe-ze-nog-eens-vol-vervolg dat ergens in 2001 in de bioscoop zou komen. Maar de gebroeders Wachowski, die de eerste film schreven en regisseerden, brachten meer dan 300 miljoen dollar samen voor een gemeenschappelijke marathonproductie van de laatste twee films in de trilogie. Omdat de Harry Potter-machine tot 2004 buiten werking is, heeft Warner beide films nodig om resultaten te boeken.

Aangezien de gemiddelde negatieve kostprijs van een Hollywoodfilm 50 miljoen dollar bedraagt (met de facturen voor pers en advertenties komt daar vaak nog eens de helft bovenop) en de binnenlandse inkomsten van 100 miljoen dollar, is het niet verwonderlijk dat 2003 gedomineerd zal worden door economisch veilige vervolgfilms. Op esthetisch vlak zal dat ongetwijfeld zijn tol eisen. American Pie 3 en Terminator 3 zullen meer de boekhouders dan de critici interesseren. Die laatsten zullen uitkijken naar Kill Bill van Quentin Tarantino en het laatste deel van Peter Jacksons visionaire versie van Tolkiens epos. In een jaar waarin geen enkele film waarschijnlijk de 750 miljoen dollar wereldwijd zal halen, zal The Lord of the Rings: The Return of the King de grootste film zijn.

Digitale angst

Eén zaak die niet zal veranderen, is de overheersing van Hollywood in de filmindustrie. Op veel buitenlandse markten zijn de importproducten uit Hollywood goed voor driekwart van de ontvangsten. De plaatselijke filmindustrie kan gewoonweg niet concurreren met een machine die 10 miljard dollar per jaar uitgeeft.

Dat zit dus nog goed. Maar in toekomst heeft Hollywood veel meer te vrezen van nieuwe technologieën die de productiemiddelen overhevelen naar het filmproletariaat – het publiek. Nieuwe toestellen zijn de gewoonten van filmmakers en bioscoopgangers aan het veranderen. De kosten om zelf een film te produceren gaan snel naar beneden. Met digitale camera’s, montageprogramma’s en speciale effecten via de computer, is de opkomst van de commerciële slaapkamerfilmmaker niet ver meer weg; net zoals dansmuziek de komst van de slaapkamermuzikant inluidde. De dreiging van digitale en internetpiraterij zal ervoor zorgen dat er steeds meer belang wordt gehecht aan strikte releasedata over de hele wereld. Die worden – met een beetje cultureel imperialisme waarvan Hollywood niet vies is – bepaald door de Amerikaanse officiële feestdagen.

Buiten de bioscoop zullen de enorme verkoopcijfers voor dvd’s de volledige revisie van de huurvideomarkt versnellen. Nu al zijn marktleiders als Blockbusters zich aan het herpositioneren als geloofwaardige en bekwame retailers, in plaats van loutere verhuurders van dvd’s. In 2003 zullen dvd’s bijna driekwart van de retailmarkt uitmaken, en het percentage huur-dvd’s zal niet ver achter blijven.

Colin Kennedy [{ssquf}]

De auteur is waarnemend redacteur van Empire Magazine.

(2003)

Video is dood. In 2003 zullen dvd’s bijna driekwart van de retailmarkt uitmaken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content