De Lijn centraliseert ondersteunende diensten
(Belga) Openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft vandaag tijdens een bijzondere ondernemingsraad een plan van interne reorganisatie voorgesteld. Tegen april 2014 zouden ondersteunende diensten zoals financiën, boekhouding en personeelszaken, meer gecentraliseerd moeten worden. Van banenverlies is geen sprake, maar aan vakbondszijde schat men dat 100 à 150 bedienden zullen moeten kiezen tussen verhuizen en een andere functie gaan uitoefenen.
Momenteel is er van elke ondersteunende dienst bij de Lijn een afdeling in elke provincie. De maatschappij wil die afdelingen nu veel meer gaan centraliseren. Dat gebeurt niet op één enkele locatie, maar elke provincie krijgt zo’n gecentraliseerde dienst. Er verdwijnen dus geen locaties en ook van banenverlies is geen sprake. De directie van De Lijn bevestigt de plannen. “Het gaat om een interne oefening die de werking zal verbeteren”, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. “Ze zal bijvoorbeeld leiden tot schaalvoordelen en meer efficiëntie.” De bedoeling is meer te kunnen doen met minder mensen, voegt de woordvoerster nog toe, verwijzend naar de inkrimping van het aantal bedienden met 6 procent die eerder al werd opgelegd door de Vlaamse overheid. De plannen zouden een 300-tal bedienden omvatten, maar zij zullen niet allemaal geïmpacteerd worden. “Volgens een ruwe schatting zouden 100 tot 150 mensen moeten kiezen” tussen dezelfde job uitvoeren op een andere locatie en ter plaatse blijven, maar in een andere functie, zegt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV Openbare Diensten. Hij wijst erop dat er nog veel onduidelijkheden zijn, zoals hoe de nieuwe functies er zullen uitzien en welke voorwaarden verbonden zullen zijn aan de nieuwe functie-indelingen en aan eventuele verhuizingen. Rita Coeck van ACOD toont zich in een eerste reactie vooral teleurgesteld dat de directie niet vooraf met de vakbonden heeft gesproken. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier