De Lijn blijft verslaafd aan diesel
Van alle De Lijn-bussen rijdt 95 procent op diesel. Het afgelopen jaar zijn er weer 238 diesels besteld.
“Zo geef je niet het goede voorbeeld”, zegt Joris Vandenbroucke (sp.a), die voorstelt om tegen 2030 alleen nog met “groene” bussen te rijden. De Lijn en minister Ben Weyts (N-VA) wijzen op de meerkosten. Dat schrijft De Morgen.
Het voorstel van Vandenbroucke kadert in de Vlaamse Klimaatcommissie die maandag een eerste keer samenkomt. De commissie gaat uitzoeken welke maatregelen de regering-Bourgeois kan nemen om haar klimaatdoelstellingen te behalen. Een belangrijk discussiepunt wordt de vergroening van het openbaar vervoer.
Waterstofbussen
Vandenbroucke pleit ervoor dat de regering het aantal hybride, elektrische en waterstofbussen bij elke nieuwe aankoop opdrijft, om zo tegen 2030 geen enkele bus meer te hebben die op diesel rijdt. “Een ambitieuze, maar haalbare doelstelling. De technologie evolueert razendsnel.”
Maar De Lijn is het hier niet mee eens. Als er nieuwe bussen worden gekocht met belastinggeld, dan speelt ook de prijs een belangrijke rol, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. “Groene bussen zijn tot de helft duurder. Daarnaast zijn hybride bussen geschikt voor de stad, waar er veel wordt gestart en gestopt, maar daarbuiten zijn ze niet rendabel. En de technologie voor elektrische en waterstofbussen is nog heel jong”. Ook Weyts vindt de voorstellen van Vandenbroucke onbetaalbaar. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier