DE LAATSTE WAGENPRODUCENT

La Carrosserie Enfantine is de enige overgebleven producent van kinderwagens in België.

Ooit was La Carrosserie Enfantine een familiebedrijf waar twaalf verschillende modellen kinderwagens van de band rolden. Nu wordt er nog één model in Deinze gemaakt, de rest van de collectie wordt uit lagelonenlanden aangevoerd. Per jaar gaan er zo’n 7000 kinderwagens de deur uit. Naast kinderstoeltjes, eettafeltjes, bedden en toebehoren. Een familiebedrijf is La Carrosserie Enfantine al lang niet meer : in de leiding van de nv is Guibert Delava de enige overblijvende van de stichtersfamilie. Guibert Delava : “Tien jaar geleden moest ik op zoek naar vennoten. Het was de enige manier om te overleven. In de streek van Deinze is een bloeiende kinderwagenindustrie kapotgegaan, precies omdat familiebedrijven verzuimden om financiële reserves aan te leggen.”

La Carrosserie Enfantine is de afgelopen tien jaar ingrijpend veranderd. Van de honderd werknemers van toen blijft nog de helft over. Ze ontwerpen, lassen, plooien, stikken en assembleren het laatste Belgische kinderwagenmodel. Maar het zwaartepunt van het omzetcijfer, zo’n 320 miljoen frank, realiseert La Carrosserie Enfantine via de invoer. Delava : “110 miljoen komt uit eigen productie, 210 uit de verkoop van importproducten. Tachtig procent brengen we aan de man in België, tien procent in Frankrijk en Nederland. We willen daar een net uitbouwen van vaste vertegenwoordigers : in België zijn we marktleider voor het rollend materieel, dus moeten we onze groei in het buitenland zoeken.” Vooral de wandelwagens liggen goed in de markt. Delava : “Ze staan voor de helft van de omzet. De andere producten kopen we vooral om onze gamma uit te breiden.”

Guibert Delava heeft met pijn in het hart de productie verlaten. “Een markt, die slechts 4000 nieuwe kinderwagens per jaar afneemt, is te klein voor een volledige productielijn,” zegt hij. “Duizend kinderwagens per bestelling is een minimum, voor minder dan dertig kinderwagens kunnen we geen textiel versnijden. Behalve als we inkopen in lagelonenlanden.”

Vijftien jaar geleden importeerde hij voor het eerst vanuit Portugal. Intussen zijn ook Italiaanse en Chinese fabrikanten belangrijke leveranciers geworden. Een enkele keer worden er producten uit Roemenië of de VS aan het magazijn gelost. “Oorspronkelijk kende onze importactiviteit weinig succes, omdat de gebruikte stoffen niet aan de Belgische vraag beantwoordden. We leerden daaruit dat we altijd rekening moeten houden met de specificiteit van de markt. Dat zal ook meespelen als we met Pericles (de eigen merknaam) en de Portugese Sobrinca-producten de Franse markt pogen te bewerken.”

La Carrosserie Enfantine levert aan warenhuisketens in het hele land. Prémaman, Molecule en alle in kinderwaren gespecialiseerde detailhandels zitten in het computerbestand. En de toekomst ziet er uitstekend uit. Delava : “Op een paar kleine invoerders na hebben we geen concurrentie op de Belgische markt. Wij hebben echter ons atelier voor, waar we een dienst-na-verkoop kunnen bieden.”

GUIBERT DELAVA (LA CARROSSERIE ENFANTINE) De vijftig werknemers van La Carrosserie Enfantine assembleren het laatste Belgische kinderwagenmodel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content