De laatste envelop dichtgeplakt

Het verzendingsbedrijf van Jos Bex doet onder andere politieke mailings. Toen hij volksvertegenwoordiger werd, besloot hij de leiding van zijn bedrijf af te staan. Maar dat was meer dan een politieke keuze.

Binnenkort verhuist Jos Bex (VU&ID) zijn politieke kantoor uit het gebouw van Direct Mail Adviesbureau (DMA), het verzendbureau dat hij vijftien jaar geleden oprichtte. “Ik blijf eigenaar van DMA, maar ik heb al iemand aangeworven die de bedrijfsleiding in handen neemt.”

DMA ligt weggestopt in het Vlaams-Brabantse Veltem-Beisem. Het werkt voor regionale klanten diverse direct-mailingcampagnes uit. Bex: “DMA adviseert de klant bij welke ‘adressenboer’ hij het best zijn adressenbestanden kan kopen. Daarna zorgen wij voor de praktische organisatie van de mailings: brieven plooien, enveloppen vullen enzovoort.” DMA heeft een 700-tal klanten, die in 1999 samen goed waren voor een omzet van 62 miljoen frank.

Het bedrijf staat momenteel in voor heel wat politieke campagnes. DMA staat daarbij open voor alle politieke partijen, behalve voor het Vlaams Blok. Dat is volgens Bex het beste bewijs dat DMA losstaat van de politiek. Bovendien werkt het verzendbureau als postkantoor voor een grote belangenorganisatie met een andere politieke kleur dan die van Bex.

De combinatie van bedrijfsleider en gemeentepoliticus vond Bex nog haalbaar, maar sinds hij in het Vlaamse parlement zetelt, heeft hij zich volledig op de politiek gegooid.

“DMA is een bedrijf waar, afhankelijk van het seizoen, vijf tot twintig mensen werken. In zo’n klein bedrijf kan de zaakvoerder zich onmogelijk beperken tot de algemene organisatie, maar moet hij volop in het productieproces meedraaien.”

Of een taak als bedrijfsleider te combineren valt met een politieke taak, moet volgens Bex iedereen voor zichzelf uitmaken. Wel vreest hij voor een gebrek aan sérieux: als bedrijfsleiders omwille van hun maatschappelijke status en niet omwille van hun engagement voor politieke lijsten worden gevraagd, leidt dat tot een gebrek aan politieke fond. Hij trekt daarbij de parallel met de Bekende Vlamingen in de politiek. “Sommige BV’s worden alleen om hun BV-schap door de politiek gevraagd. Maar als het erop aankomt, kiezen ze voor de showbizz. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Precies hetzelfde geldt voor bedrijfsleiders.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content