De laatste doet de deur dicht

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Briljant. Perfectionistisch tot in het waanzinnige. Nee, de collega’s van de Ecole de Commerce Solvay ( ULB) zijn niet bepaald karig met hun loftuitingen voor Jean-Pierre Bizet, sinds vorige week de enige gedelegeerd bestuurder van de GIB Group.

De 52-jarige Belg kwam al eind 1998 aan het roer van ‘s lands grootste distributiegroep, maar moest tot voor kort zijn zitje delen met Roland Vaxelaire. Die stond aan het hoofd van de super- en hypermarkten GB, terwijl Bizet verantwoordelijk werd voor de doe-het-zelftak, de restauratie, de gespecialiseerde detailhandel, en het vastgoed. Eind juli werden de supermarkten voor de volle 100% verkocht aan het Franse Carrefour. Vaxelaire legt zich voortaan uitsluitend toe op GB, inmiddels omgedoopt tot Carrefour Belgium. Hij behoudt wel een zitje in de raad van bestuur van GIB.

Miljardengift. De opbrengst van die verkoop mocht Jean-Pierre Bizet de voorbije week aan de aandeelhouders uitdelen. Van de 30 miljard wordt alvast 14 miljard vrijgegeven – Cobepa, met 22,5% de hoofdaandeelhouder, mag het grootste deel van de buit binnenrijven. De beurs beloonde GIB Group, want het aandeel klom met 10%. Maar tegelijk kreeg dochter Quick klappen in dezelfde orde van grootte. Want voor de beleggers is het nog steeds niet duidelijk welke strategie de groep zal voeren.

De vakbonden weten het evenmin. Want wat voert hun topman Jean-Pierre Bizet eigenlijk in zijn schild? Op een kortstondige kennismaking begin 1999 na, kregen ze hem nog altijd niet te zien. Het nieuws over de gift van 30 miljard vernamen ze één uur voor de start van de persconferentie, dinsdag 24 oktober. “Bij GIB zijn er geen sociale problemen, want de groep doet het goed,” sust Hugo Vander Elst van de christelijke LBC. “Maar je vindt nog maar weinig ambitie aan de top. De directie heeft het geloof in haar eigen kunnen verloren.”

Volgens de bonden wil GIB Group haar diverse filialen zo snel mogelijk verkopen – vooral Cobepa aast op een ontmanteling van de grootdistributeur. Heeft de groep overigens een bestaansreden, als middelgrote speler in een snel consoliderend Europees distributielandschap? Met de verkoop van GB – goed voor 69% van de 207 miljard frank omzet in 1999 – verdween de eigenlijke kernactiviteit. Vandaag rest een versnipperd conglomeraat van filialen in gespecialiseerde marktsegmenten: van immobiliën ( GB Immo), voeding ( Lunch Garden, Quick), over voertuigen ( Auto 5), sport ( Disport), tot doe-het-zelf ( Brico).

“De GIB Group heeft maar één strategie: zo veel mogelijk meerwaarden creëren voor Cobepa, door filialen te verkopen. En Jean-Pierre Bizet is de curator die de liquidatie van de eigen groep moet doordrukken,” denkt Christian Roland van de socialistische BBTK.

Kan Jean-Pierre Bizet het heilige vuur van de entrepreneurial spirit weer inblazen bij de GIB Group? Ervaring op de werkvloer van een grootgrutter heeft de gehuwde vader van drie kinderen alvast niet. Zijn loopbaan is een kruising van academische expertise en duur betaald avies – hoofdzakelijk voor distributiegiganten.

Liquideren kan. In 1970 zwaait hij af als handelsingenieur aan de ULB – met felicitaties van de jury. Via een ommetje langs Harvard, waar hij een MBA meegrist, begint een decennium durende academische carrière aan de Brusselse Franstalige universiteit. In 1978 behaalt hij een doctoraat in de toegepaste economie. In het essay neemt hij de werking van directiecomités in grote bedrijven onder de loep. Tussendoor stampt Jean-Pierre Bizet het postuniversitaire programma voor kaderleden Cépac uit de grond. Nog vandaag doceert de gedelegeerd bestuurder van de GIB Group seminaries strategie aan de laatstejaars van Solvay.

In 1980 vertrekt Bizet naar het Parijse filiaal van McKinsey & Co. Hij adviseert grote Europese groepen, vooral binnen de sector van de consumptieproducten en de distributie. Zijn raad slaat aan, want in 1994 schopt Bizet het tot senior partner. Die promotie bleek echter hét moment om McKinsey de rug toe te keren, en een eigen zaak te starten als onafhankelijk strategie- en organisatieconsultant voor diverse grote Europese distributiegroepen.

Dat netwerk van Europese distributiegroepen leidt ook naar de GIB Group. Wanneer eind 1998 Diego du Monceau opstapt, is het terrein vrij voor Jean-Pierre Bizet. Eerst in tandem met Roland Vaxelaire, sinds vorige week alleen. Zijn boodschap klinkt subtieler dan de strijdkreet van de vakbonden. Liquideren kan, maar dan alleen als de GIB Group geen partners vindt.

De doe-het-zelf wordt de kernactiviteit in België, Frankrijk, Portugal en Spanje – met de merknamen Brico en Obi. Bizet pompt 8 miljard in de doe-het-zelf, die goed is voor de helft van de omzet van de afgeslankte groep. “Het is de sector waarin wij een mooie verbetering van de omzet per vierkante meter boeken,” liet de gedelegeerd bestuurder vorige week verstaan.

Minder goed nieuws is het feit dat Bizet al twee jaar op zoek is naar een partner voor de doe-het-zelf – in 2001 moet die operatie zeker afgerond zijn.

Krijgt Jean-Pierre Bizet tijdig de zoektocht rond? Aan werkkracht ontbreekt het alvast niet – de gemiddelde werkdag sleept 14 uur aan. In de jaren zeventig was er nog tijd voor een partijtje golf – vandaag rest alleen nog de literatuur. En zijn gezin natuurlijk, dat nog steeds in Parijs woont. Steevast één keer in de werkweek, en zeker in het weekend, raast de gedelegeerd bestuurder van de GIB Group met de supersnelle Thalys naar de huiselijke haard in de Lichtstad.

wolfgang riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content