De kunst van het spel
De spelende mens is het thema van een interactief kunstparcours in Kortrijk. Stadsmarketing of teken des tijds?
Het is een trend die u mogelijk ook al was opgevallen: volwassenen slaan weer aan het spelen. Kleurboeken voor volwassenen verkopen goed, er duiken ballenbaden voor volwassenen op, er liep in Sint-Niklaas een springkasteelfestival voor achttienplussers en in Tate Modern in Londen stond een installatie met schommels voor volwassenen. Trendwatchers linken het fenomeen aan het peterpancomplex: de weigering om volwassen te worden.
Over dat thema bouwt Kortrijk het stadsfestival PLAY uit, in samenwerking met Be-Part in Waregem en de musea van Kortrijk. De curatoren Hilde Teerlinck en Patrick Ronse selecteerden zestig kunstwerken over Homo Ludens, de cultuurwetenschappelijke tekst over de spelende mens die Johan Huizinga in 1938 publiceerde. Maar de expo gaat ook over de stad als speelplaats voor creatief talent: een stukje citymarketing dus. Net zoals de werken op de Brugse Triënnale staan de kunstwerken van PLAY op binnen- en buitenlocaties langs een interactief parcours. Een paar meesterwerken maakten de oversteek naar Zuidwest-Vlaanderen, andere komen uit Belgische privéverzamelingen.
Een werk van Martin Creed wordt gegarandeerd een publiekstrekker. Het is een manshoge zee van monochrome ballonnen, waar de bezoekers doorheen moeten waden. De beweeglijke ballonnenmuur doet op een speelse manier architecturale claustrofobie ervaren. Wim Delvoye speelt met het idee van brood en spelen in zijn handbaldoel met een net van glasramen. De Oostendse particuliere collectie van de familie Vanmoerkerke leende een creepy draaimolen voor volwassenen van Carsten Höller uit. De Oostenrijkse kunstenaar Wurm toont een van zijn one minute sculptures: performances waarin hij met alledaagse voorwerpen een tijdelijk beeldhouwwerk vormt.
PLAY, van 23 juni tot 11 november op diverse locaties in Kortrijk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier