De kunst van het reizen

De nieuwste trend in het reizen is het Round the World ticket. Het concept bestaat al langer, maar is nooit echt van de grond gekomen vanwege te hoge prijzen, moeilijke vluchtschema’s, oncomfortabel reizen. Dat is allemaal verleden tijd. De Reis rond de Wereld kent in het jaar 2000 een opvallend succes. Nu is het officieel: de wereld is inderdaad ons dorp.

Wat hebben we gelachen met de Japanse toeristen die Europa in tien dagen bezoeken: Londen, Amsterdam, Parijs, Barcelona, Madrid, Firenze, Rome, Athene… Zijn we dan geen haar beter als we de wereld in twintig dagen willen rondreizen? Natuurlijk wel. Alles hangt ervan af op welke manier u reist. Wanneer u netjes in de rij staat en gehoorzaam achter een gids met paraplu aanholt, dan haalt u inderdaad een hoog karikatuurgehalte. Maar wanneer u op een doeltreffende wijze uw eigen reis samenstelt, en tevens zorgt voor sluitende vluchtschema’s, efficiënt vervoer, degelijke en gunstig gelegen hotels, een nauwkeurige maar soepele planning, dan wordt een reis rond de wereld de reis van uw leven.

Het is verbazingwekkend wat een mens vandaag, in het jaar 2000, allemaal kan zien en meemaken op twintig dagen tijd. Het luchtverkeer is dermate snel én efficiënt én comfortabel geworden, dat het vliegen een onderdeel wordt van het reisplezier. En zo komen we weer in de buurt van les grands voyageurs du 19ième siècle voor wie niet alleen de ontdekking van verre culturen maar ook het reizen an sich deel uitmaakte van het avontuur. Met andere woorden: we reizen in de stijl van Gustave Flaubert, Pierre Loti (die we tijdens onze reis in Tahiti zullen ‘ontmoeten’) en Maxime du Camp, maar dan gebruik makend van de moderne reistechnologie. Reizen is niet alleen reizen in afstand maar ook reizen door de tijd.

Reist u met ons mee? We nemen u gedurende twintig dagen op sleeptouw, samen met drie vooraanstaande luchtvaartmaatschappijen: Singapore Airlines, Air New Zealand en Ansett Australia. Deze drie hebben sinds 1998 een wereldprogramma op de markt gebracht onder de noemer Big Planet Tour. Het programma wordt trouwens vanuit Antwerpen gestuurd waar Air New Zealand en Ansett (1 eigenaar, 2 brands) hun Europees zenuwcentrum hebben. Vanaf dit jaar staat Big Planet Tour helemaal op punt. De formule kan nu ook in de business class worden gevlogen, en daar was duidelijk vraag naar. Het aantal pax is dan ook verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De vraag brandt op uw lippen: hoeveel kost het? In economy class betaalt u voor een wereldticket tussen 53.000 en 62.000 frank (excl. luchthaventaxen), naargelang de periode. Een ticket in de business class kost 150.000 frank (excl. taxen), ongeacht het tijdstip. In die prijs zijn inbegrepen: de feeder flight vanuit Brussel naar Londen of Frankfurt (met Sabena, British Midland of Lufthansa) én vijf stops (Singapore, Australië, Nieuw-Zeeland, Los Angeles en één naar keuze uit een lange lijst van bestemmingen). Bovendien zijn zes bijkomende stops mogelijk, voor elk 3000 frank. U kunt zowel eastbound als westbound vliegen, maar u mag geen lus maken. U moet met andere woorden altijd vooruit. Maar u kunt wel een traject overslaan om wat meer in de sfeer van Jules Verne te geraken. Bijvoorbeeld: u vliegt via Singapore naar Hong Kong, neemt de boot naar Bali, stapt weer het vliegtuig op naar Perth en doorkruist Australië per trein om in Melbourne of Sydney weer aan boord te gaan. De reis moet wel binnen de zes maanden geconsumeerd worden.

Bovendien krijgt u ook de gelegenheid om tegen bijzondere voorwaarden een airline pass te kopen van Ansett of Air New Zealand voor de binnenvluchten in Australië en Nieuw-Zeeland, en kunt u met een Air Tahiti Pass of een Visit South Pacific Pass (weliswaar tegen het normale tarief) verder de boeiende eilandenwereld van de Stille Oceaan verkennen.

Binnen de beperking van twintig dagen die we ons zelf hebben opgelegd, kozen we voor een traject dat zowel een aantal wereldsteden als een aantal exclusieve vakantiebestemmingen aandeed: Brussel – Singapore – Bali – Sydney – Nieuw-Zeeland – Tahiti – Los Angeles – Londen – Brussel. Een wereldreis houdt unieke combinatiemogelijkheden in voor een portie business & leisure. U heeft bijvoorbeeld zakelijke ontmoetingen in Azië en Amerika en wil tussendoor Australië verkennen of de palmbomen tellen op Tahiti. Het kan met één ticket. De clientèle van een wereldtrip is dan ook zeer gemengd: van business world travellers tot sabatticals en backpackers. De reisduur varieert van één week voor de corporate trip tot volle zes maanden voor het pure thrill adventure.

Meer dan vijftig uren hebben we gevlogen, we hebben twee keer de evenaar gekruist en de datumgrens overschreden. De helft van het traject werd afgelegd in business class, de andere helft in economy class. Nooit hebben we het gevoel gehad dat het vliegen er te veel aan was. Integendeel. Het vertoeven in luchthavens, lounges, taxfree shops en vliegtuigcabines kan best ontspannend zijn. Van groot belang voor zo’n reis is een perfecte timing. U moet het lichaam telkens de tijd geven zich aan de nieuwe omgeving en de nieuwe tijdzone aan te passen. Tot en met Tahiti kende onze reis een vlekkeloos verloop. Onze hop in Los Angeles was echter te kort geprogrammeerd – amper twee dagen – met als gevolg dat we op drie dagen tijd het traject van Papeete naar Londen aflegden en niet de tijd kregen om elf uur jet lag te overbruggen. Een goede raad: gebruik geen melatonine voor zo’n reis. Want dan moet je dagelijks pillen slikken. En na een aantal dagen kan het geneesmiddel het omgekeerde effect hebben. Vertrouw op je natuur. Wees gezond. Reis in stijl en geniet ten volle. Maar let op voor buitennissig stappen. Calculeer goed in waar en wanneer. Want loontje komt altijd om zijn boontje.

Teksten: Henk Van Nieuwenhove/Foto’s: Gerrit Op De Beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content