DE K(MO) VAN KWALITEIT ?
Vorige week rolde de eerste pre-analyse over de Iso-certifikaten van de persen. Volgens deze NCMV-nota (die nog ter diskussie aan de leden zal worden voorgelegd) kosten de huidige handboeken te veel en remmen ze de flexibiliteit van de KMO’s.
In zijn KMO-kansenbalans memorandum naar de komende regering toe pleit het NCMV voor een specifiek KMO-beleid. En in het najaar brengt de organizatie voor zelfstandige ondernemers haar plan uit voor KMO’s in de produktie en de bouw. In deze strategische september-verklaring worden drie tema’s weerhouden : milieu, technologische innovatie en kwaliteitszorg. Trends sprak hierover met sekretaris-generaal Kris Peeters. “In tegenstelling tot ondernemingen met meer dan 50 werknemers hebben KMO’s last van bepaalde handicaps als gevolg van marktimperfekties. Zo kunnen zij veel moeilijker middelen genereren om investeringen te financieren. Ook liggen de kosten voor het naleven van overheidsreglementeringen inzake milieu, veiligheid en financiële verslaggeving veel hoger, terwijl ze meer belastingen betalen, ” stelt Peeters.
– TRENDS. Vraagt u nu meer overheidsinterventie in kwaliteitszorg ?
– KRIS PEETERS. Nu bepalen de grote ondernemingen de markt. Zij leggen de KMO’s hun eigen Iso-normen op. Anders komen de leveranciers niet meer aan de bak. Op dit ogenblik bezitten al 300 tot 350 KMO’s zo’n brevet. Dat kost niet alleen veel geld gemiddeld 700.000 tot 1 miljoen frank (vaak 100.000 frank voor een eerste verkennend gesprek) maar neemt ook veel tijd van de bedrijfsleider in beslag. Bovendien staat kwaliteit niet gelijk met een certifikaat. Meestal beperkt zo’n procedure zich tot een gedetailleerde beschrijving van de te volgen stappen in het produktieproces. Zo kunnen KMO’s niet meer snel inspelen op een onverwachte wending in de markt, wat toch hun grote sterkte uitmaakt. Ook wordt geen onderscheid gemaakt tussen de certificerende en kontrolerende instantie. Het is wenselijk dat aan deze rechter/partij-situatie een einde komt. Gelukkig beginnen steeds meer ondernemingen in te zien dat die Iso-normering meer boekenschrijverij dan werken aan kwaliteitszorg is.
– Wat stelt u in de plaats ?
– Ik pleit voor realiteitszin. Je kunt moeilijk voor Vlaanderen een eigen norm uitdenken. Bijsturing van criteria voor kwaliteitszorg is wel mogelijk. Ook zou de overheid bij voorbeeld fiskale vrijstellingen of subsidies kunnen geven aan KMO’ers die een procedure opstarten of iemand specifiek voor deze taak aanwerven.
– Bieden accountants en bedrijfsrevisoren die onlangs een campagne naar de KMO’s toe startten (zie Trends van 1 juni ’95) geen oplossing ?
– Zij kunnen de KMO’s helpen bij het interpreteren van hun boekhoudkundige gegevens om een gepast beleid uit te stippelen. Maar een verplichting van de interne audit lijkt ons niet wenselijk. Ook zien wij het nut van een Kommissie voor Preventief Bedrijfsbeleid niet in. Om KMO’s in moeilijkheden op te vangen, gelooft het NCMV meer in regionale begeleidingscellen (REBEC). In die zin hebben wij in april jl. in het raam van het Strategisch Plan Antwerpen samen met de Antwerpse Kamer van Koophandel en Nijverheid, het Verbond van Kristelijke Werkgevers, de provincie, het Vlaams Gewest en drie financiële instellingen zo’n REBEC opgericht (budget van ruim 10 miljoen frank voor drie jaar). Binnenkort start een gelijkaardig pilootprojekt in Kortrijk. Het voordeel van dit vrijwillig systeem is dat geen ambtenaar, maar een persoon met praktijkervaring de KMO’s met raad en daad bijstaat.
– Op dit ogenblik ligt een nieuw ontwerp van faillissementenwet op tafel. Aan welke supplementaire maatregelen denkt het NCMV ?
– In de eerste plaats is voorkomen zeker zo belangrijk als de goede afwikkeling van een faillissement. Op dat vlak kunnen de regionale preventiecellen nuttig werk leveren. Ook heeft het maatschappelijk verkeer overheid, banken, werknemers en leveranciers belang bij een goede “stervensbegeleiding”. Nu vallen te veel noodlijdende bedrijven in handen van malafide vereffenaars. Ook daar is een taak weggelegd voor de REBEC’s. Voorts stellen wij voor de dépistagediensten van de Rechtbanken van Koophandel zonder adviesrecht te behouden. Tenslotte hebben wij aan de Balanscentrale van de Nationale Bank (NBB) gevraagd om in ruil voor het neerleggen van de jaarrekening op diskette waarvoor ook betaald moet worden een ondernemingsdossier met 10 ratio’s en een sektorvergelijking op te stellen. Binnenkort komt de NBB met een dergelijk produkt uit. Zij vraagt echter voor deze dienstverlening 1000 frank, exclusief BTW. Een kleine som, ja, maar het sukses van dergelijke maatregel staat recht evenredig met de prijs. Als je dergelijke doorlichting automatisch opstuurt, spoor je de KMO’s aan om aan preventie te doen.
– Volgens een recente studie van Grant Thornton International speelt de beperkte vraag de Belgische KMO’s meer parten dan hun buitenlandse kollega’s. Nog een tip voor de formateur ?
– De huidige ekonomische groei komt vooral van de export. De binnenlandse vraag daarentegen verzwakt. Er moet gewerkt worden aan een klimaat dat de konsumptie opkrikt. De koopkracht mag zeker niet verder aangetast worden. Het NCMV verzet zich tegen een eventuele BTW-verhoging. Een grotere arbeidsflexibiliteit, de promotie van deeltijds werk en de verlaging van de loonkosten zijn noodzakelijk. De gemiddelde belastingdruk bij KMO’s is dubbel zo hoog als bij grote ondernemingen. Daarom stellen wij dat onder geen beding het verlaagd tarief voor KMO’s verder uitgehold mag worden. Bovendien vraagt het NCMV de wederinvoering van belastingvrijstelling voor bijkomend personeel. Tenslotte dient de autofinanciering voor KMO’s dringend aangepast te worden. Naast de harmonizering van de roerende voorheffing voor risicodragend kapitaal, suggereren wij een bijkomende investeringsaftrek van 8 % voor handelaars, die eigen middelen in hun onderneming stoppen. Het sleutelplan van Jean-Luc Dehaene is bemoedigend, maar ik ben bevreesd voor het stilzwijgen van de socialisten tijdens de verkiezingsperiode over een aangepast KMO-beleid.
ERIC POMPEN
KRIS PEETERS (NCMV) De Nationale Bank zou de KMO’s gratis moeten doorlichten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier