De klok rond open
Steeds meer handelaars kiezen ervoor hun producten ook buiten de openingsuren aan te bieden via verkoopautomaten. BDS Automaten in Waregem plukt de vruchten van die evolutie.
Vroeger plaatsten vooral de bakkers automaten voor hun zaak. Dat waren de typische carrousels, die beperkt waren in capaciteit, afmetingen en zichtbaarheid. De nieuwste generatie automaten legt handelaars haast geen beperkingen meer op. “De meest recente types zijn voorzien van een liftsysteem en een groot glasfront voor een maximaal zicht”, zegt Bart Delarue van BDS Automaten. Hij richtte het bedrijf in 1998 op in Wielsbeke, samen met zijn echtgenote Annick De Waele. Sinds 2005 opereren ze vanuit een nieuw gebouw in Waregem. Vandaag draait het bedrijf zo’n 2,5 miljoen euro omzet met tien werknemers.
De klanten van BDS Automaten zijn erg divers: eenmanszaken, kmo’s, bakkers, traiteurs, cateraars, grotere bedrijven, vrijeberoepers, rust- en verzorgingsinstellingen, kapsalons en scholen. “Wij zijn als enige in onze sector actief in zowel verkoop, verhuur als full service”, zegt Delarue. “Als onafhankelijke verkoper kunnen we alle types automaten aanbieden, ongeacht het merk. We zoeken voor elke klant een apparaat op maat van zijn onderneming, afgestemd op de verkoop of de distributie van zijn producten én rekening houdend met zijn budget. Indien gewenst, kunnen we ook zorgen voor de toelevering van de producten en toebehoren. We hebben ook een technische dienst voor het onderhoud van de automaat, preventief of bij defecten.”
BDS Automaten heeft ook een verhuurformule uitgewerkt. In ruil voor een forfaitair maandbedrag plaatst het bijvoorbeeld koffie- en drankautomaten bij de klant. Die klant staat zelf in voor het bijvullen en het dagelijkse kleine onderhoud van het toestel, wat enkele minuutjes vergt. Bart Delarue: “Wij leveren de dranken en de andere producten voor de automaat. Onze medewerkers komen ook regelmatig het toestel nakijken en onderhouden.”
Wie kiest voor full service heeft geen omkijken naar de automaat. “Wij nemen dan integraal alle taken en verantwoordelijkheden op ons”, legt Delarue uit. “De klant hoeft niet te investeren in de machines. Die worden gratis op de werkvloer geplaatst. Wij zorgen voor de plaatsing en de inwerkingstelling. Minstens één keer per week vullen we de toestellen aan en zorgen we voor het technische onderhoud. Indien betaald wordt met muntstukken, zorgen wij zelfs voor het wisselgeld en voor de verwerking van de munten.”
Veelzijdige machines
BDS Automaten maakt de apparaten niet zelf. Het koopt ze en past ze dan aan de eisen van de handelaar aan. “Tegenwoordig kun je via automaten een uitgebreid en divers gamma aanbieden, ongeacht de vorm”, zegt Delarue. “Het gaat niet alleen om voedingsproducten zoals soep, verse groenten en kant-en-klare maaltijden, maar ook om computerbenodigdheden en kantoormateriaal, schoonmaakartikelen, voorschriftvrije medicijnen en verzorgingsproducten, boeken en tijdschriften, paraplu’s of panty’s. Dankzij die uitgebreide capaciteit en diversiteit verdient zo’n automaat op goede locaties zichzelf in één à twee jaar terug.”
Met de nieuwste generatie verkoopautomaten kunnen handelaars dus de klok rond een ruim scala aan artikelen aanbieden, ook buiten de openingsuren. “Zo speel je als handelaar in op het gebrek aan tijd van je klanten”, meent medezaakvoerder Annick De Waele. “Je kunt dus een betere service bieden zonder extra personeel. Het is zelfs mogelijk meerdere automaten aan elkaar te koppelen en zo een verkooppunt buiten je winkel uit te bouwen. Op die manier kun je ook nieuwe markten aanspreken.”
“Verkoopautomaten worden overigens steeds innovatiever. De temperatuur kan bijvoorbeeld gecontroleerd en op peil gehouden worden, zodat verse bereidingen beter en langer bewaard blijven. Handelaars kunnen ook vanop afstand nagaan hoeveel ze al verkocht hebben en wanneer ze moeten aanvullen. Bovendien neemt de betere inkijk bij de nieuwste types de terughoudendheid bij consumenten weg. Op plaatsen waar we de klassieke carrouselautomaten hebben vervangen door moderne types, tekenen retailers een omzetstijging van 10 tot 30 procent op.”
Automaten worden dan ook almaar populairder bij de handelaars. “Onze afdeling verkoop blijft groeien”, zegt Delarue. “We kennen al jaren een organische groei van 8 tot 20 procent per jaar. Net zoals onze collega’s hebben we in verhuur en full service wel de crisis gevoeld. Tegenwoordig merken we dat onze drie afdelingen elkaar versterken. Onze klanten kunnen terugvallen op één aanspreekpunt in plaats van op verschillende leveranciers. Dat ervaren ze als een belangrijk voordeel.”
Betalen met de smartphone
BDS Automaten experimenteert momenteel volop met cashloze betaling. “Dat wordt de toekomst”, voorspelt Bart Delarue. “Heel wat spelers bieden zulke systemen al aan, maar tot nu toe is er altijd nog een bankkaart mee gemoeid. We testen momenteel de mogelijkheden van de QR-code uit. Consumenten kunnen betalen door simpelweg die code in te scannen met de camera van hun smartphone. Het geld komt dan meteen op de rekening van de winkelier terecht. Zo is er geen cash, bankkaart of app meer nodig om snel een brood te kopen aan een automaat.”
“Mobiele betalingen openen ook bijkomende mogelijkheden op het gebied van interactie en klantenbinding. Door klanten te laten betalen met hun smartphone, doorbreek je de typische anonimiteit van een automaat. Wanneer iemand bijvoorbeeld al tien keer een dagschotel gekocht heeft, kun je hem een sms sturen waarmee hij in de winkel een cadeautje kan komen afhalen. Een automaat hoort dan ook helemaal thuis in de ruimere omnikanaalstrategie van de handelaar. Het is een extra verkoopkanaal dat in het verlengde van je fysieke winkel ligt.”
Roel Van Espen, fotografie Emy Elleboog
“Wij zijn als enige in onze sector actief in zowel verkoop, verhuur als full service”
“Cashloze betaling is de toekomst voor verkoopautomaten”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier