De kijker kan kiezen
Wie in de buurt van Leuven woont, kan voortaan nóg meer televisiekanalen ontvangen. Het aanbod komt van kabelmaatschappij UPC. Maar wie zit er te wachten op meer zenders?
De folder van UPC laat er geen onduidelijkheid over bestaan: Ga zitten, relax en kies uw favoriete kanalen. De kabelmaatschappij (UPC is het oude TVD-Radio Public) stuurde een mailing naar haar abonnees met de boodschap dat ze – naast de bestaande tv-kanalen – voortaan ook zelf een zenderboeket kunnen samenstellen of een ‘kant-en-klaar boeket’ nemen. Wie in Leuven, Kessel-Lo of Heverlee woont, kan voortaan dus kijken naar extreme sporten, mode en recepten, of reality tv. Of afstemmen op Fox Kids, Moteurs, XXL (erotiek) of Travel Channel. Geografisch gezien is de regio beperkt, maar UPC is in ons land dan ook een kleine kabelspeler. Al kan het Belgische filiaal wel profiteren van het Europese gewicht van de maatschappij. UPC ( United Paneuropean Communications) is immers een dochter van United Global Communications en nam onlangs nog SBS over, de moedermaatschappij van VT4. De meeste mensen kennen dan ook de bedrijfsnaam. “Ons moederbedrijf heeft veel ambitie, waardoor we ook in België geregeld de krantenkoppen halen,” zegt Dirk Spitaels, commercieel directeur van UPC België en verantwoordelijk voor marketing, sales, helpdesk, klantenadvies en installaties.
Drie groepen.
Heeft de kijker al geen keuze genoeg? Kennelijk niet. UPC wil in ieder geval meer bieden dan wat er nu al bestaat. Niet alleen op tv-vlak, maar ook inzake telefonie en internet. “We brengen VTM bij u, maar dat is niet interactief,” aldus Spitaels. “Welke behoefte heeft iemand aan communicatie? De markt is sterk technologisch gedreven. Zaken die je vroeger niet via de kabel kon versturen, zijn nu wel mogelijk dankzij de doorbraak van de digitale technologie. Het is aan ons om deze markt niet vanuit technisch oogpunt te bekijken, maar vanuit de behoeften van de klant.”
Volgens Spitaels heeft onderzoek uitgewezen dat er drie groepen kijkers bestaan. De eerste groep wil een specifieke film zien, de tweede is op zoek naar een genre en de derde groep opteert voor het traditionele aanbod van nationale zenders en satellietkanalen. Voor deze drie groepen heeft UPC nu een product: voor de eerste – pay per view, uit een voorgesteld aanbod – is er Moviehouse. De tweede kan terecht bij thematische kanalen. En voor de derde is er de ‘gewone’ kabel. Hoe specifieker, hoe duurder het aanbod.
UPC kan in ons land het aanbod nog persoonlijker maken, aangezien het bedrijf kan profiteren van de schaalvoordelen van de groep. Maar dat betekent wel dat het eerst een markt moet veroveren. Thematische betaalkanalen zijn tot nu toe geen groot succes gebleken. Canal+ (het vroegere FilmNet) bijvoorbeeld is sinds de start in 1984 nog altijd een nichespeler. Wie er de kijkcijfers op naslaat, merkt dat de Vlamingen massaal naar de openbare omroep, VMM (VTM en Kanaal2) en VT4 kijken. De rest – inclusief de themasatellietzenders – krijgt de kruimels. Toon Diegenant, pr- & communicatiemanager van UPC België: “Belangrijk is de doelgroep. We doen veel aan profielanalyse, gaan na wie naar wat kijkt, analyseren wie onze klanten zijn en wat die willen.” Het voordeel is dat UPC dat op basis van zijn abonnementenbestand kan doen. Via geomarketingtechnieken heeft de kabelmaatschappij intussen een goed beeld gekregen van die klanten, en het is met die gegevens dat ze nu naar de markt trekt.
Telemarketing.
Om zijn product bekend te maken, maakt UPC gebruikt van verschillende media. Nationale tv en radio horen daar niet bij, aangezien de kabelmaatschappij voor deze campagne maar een beperkt budget heeft opzijgezet. Inzake media adverteert UPC alleen lokaal op 20-vierkantemeteraffiches. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van mobiele reclame (wagentjes die met een poster op de laadbak door de stad tuffen) en werd er een mailing gestuurd naar de abonnees. Die mailing wordt nog eens opgevolgd met telemarketing.
Leuven is trouwens een speciaal geval: UPC moet het er sinds twee jaar opnemen tegen Iverlek ( Superkabel en Telenet). De strijd tussen de twee wordt opgevoerd: ook Superkabel zet de telefoon in als middel om klanten voor zich te winnen.
avp
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier