De kerstman blijft thuis
Voortaan hoeft de kerstman Lapland niet meer te verlaten om kerstcadeautjes uit te delen. Enkele multinationals hebben het initiatief genomen om een aantal grote internationale Europese merken via het Internet voor te stellen. Een interessant idee, ook al zijn er nog problemen…
Dankzij een experiment van een handvol multinationals ( Microsoft, Hewlett-Packard, UPS, KPMG, Visa, Euro-MasterCard) hoeft de kerstman de deur niet meer uit om geschenken te bestellen of uit te delen. Tot 15 januari van volgend jaar kunnen we immers op e-Christmas. com handtassen, kunstboeken, dassen of pennen van bekende merken kopen en cadeau doen. De site herbergt meer dan vijftig prestigieuze Europese merken. De lijst was bij het ter perse gaan nog niet compleet, maar u vindt er onder meer Galeries Lafayette, Berlitz, BMW, Delvaux en uitgeverij Lannoo.
Het project
is vooral bedoeld om de Europese bedrijven en consumenten te sensibiliseren voor de mogelijkheden van de elektronische handel, die aan de overkant van de oceaan al flink is ontwikkeld. Volgens de organisatoren zullen de meeste kopers trouwens Amerikaanse surfers zijn. “De elektronische handel op wereldvlak is volop in beweging,” zegt John Leftwich, vice-president en Europees marketingverantwoordelijke bij Microsoft. “De bedoeling van e-Christmas is te zorgen dat de Europese bedrijven geen onoverkomelijke achterstand op hun concurrenten krijgen. Het grote gevaar is immers dat er in de elektronische handel een brede kloof zou ontstaan tussen Europa en de rest van de wereld.”
Een logisch partnership
Negen Europese landen nemen deel aan het project : België, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Spanje, Zwitserland en Groot-Brittannië. De site is uiteraard meertalig en men kan met zijn kredietkaart (Eurocard-Mastercard, Visa) in een munt naar keuze betalen. Alle partners hebben er voordeel bij. HP en Microsoft leveren de expertise op het vlak van de informatica en demonstreren hun capaciteiten in de elektronische handel. UPS zorgt voor de levering van de producten, terwijl KPMG de resultaten van het experiment zal analyseren. De samenwerking tussen deze bedrijven is pas laat dit jaar tot stand gekomen, en aangezien het project vóór Kerstmis van start moest gaan, hebben meer dan 150 mensen er voltijds aan gewerkt. De voorziene startdatum van 3 november werd desalniettemin gemist. Bij het in druk gaan, hoopte men op 10 november om live te kunnen gaan.
Tot nog toe doen ook vijf Belgische bedrijven mee : Delvaux (lederwaren), Lannoo (kunstboeken), Verschueren (Belgische kant), Roses Home (decoratie/geschenken) en Lego (speelgoed). Met Bie, dat cd’s in feestelijke vormen maakt, wordt nog onderhandeld. “Slechts één op vier van de aangesproken bedrijven heeft zich aan het avontuur gewaagd,” zegt Jean-Louis Hermoye, program manager Internet-Intranet bij Hewlett-Packard. “Ik merk dat veel bedrijven bang zijn van het experiment. Bij de selectie heb ik de voorkeur gegeven aan bedrijven met typisch Belgische producten, zoals kant, chocolade of bier. Hun omvang heeft geen belang integendeel, ik heb bewust contact gezocht met zowel kmo’s als grote bedrijven.”
Praktische problemen
Delvaux en Lannoo waren erg enthousiast, omdat de Internet-verkoop markten voor hen opent waar ze nauwelijks zijn vertegenwoordigd. Bovendien is het experiment goedkoop : een investering van 20.000 tot 30.000 frank volstaat. “Op deze manier kunnen wij gedurende een beperkte periode een erg rijke ervaring in de sector opdoen. We zullen ook de problemen ontdekken waarmee we te maken zullen krijgen wanneer we in 1998 onze eigen site opstarten,” zegt Catherine van Crombrugghe, de verantwoordelijke voor de Delvaux-pagina op de e-Christmas-site. “Wij willen bij de eersten zijn die met het Europese experiment meedoen,” vertelt Sophie Faure, de verantwoordelijke voor de site van Galeries Lafayette.
Sommige niet te verwaarlozen praktische problemen moeten echter nog worden opgelost. Het stockbeheer, bijvoorbeeld. Delvaux heeft geen echte stock. Het stelt zijn collectie aan de winkels voor, die dan de hoeveelheden nieuwe modellen bestellen die ze wensen. “Als de vraag op het Internet groot zou zijn, zouden we problemen krijgen om eraan te voldoen we kunnen moeilijk in de voorraden van onze winkels gaan putten,” geeft Catherine van Crombrugghe toe.
Voor uitgeverij Lannoo
zijn de verzendingskosten dan weer een probleem. UPS garandeert de levering van elke bestelling binnen de twee dagen in meer dan 220 landen, maar uitsluitend tegen spoedtarief. “De verzending naar de VS van de kunstboeken die wij aanbieden kost ongeveer 900 frank. Voor een boek van 2000 frank is dat te veel. Wij vinden het jammer dat UPS geen keuze mogelijk maakt tussen spoedverzending en verzending in een week, tegen een meer redelijke prijs,” zucht Philippe Vanneste, verantwoordelijke multimedia bij Lannoo.
De vele praktische implicaties van het experiment hebben iets van een puzzel, ook omdat elektronische handel voor de meeste deelnemers een nieuwigheid is. Voor de organisatoren is het vooral om de promotie te doen een experiment dat het mogelijk maakt concrete ervaring te verwerven. De financiële verwachtingen van de deelnemers zijn trouwens miniem. “Zelfs als het project nu zou stoppen, is de ervaring die we de voorbije maanden hebben opgedaan al de moeite waard,” besluit Jean-Louis Hermoye van HP.
NVY
http://www.e-Christmas.com
KERSTCADEAUTJES VIA INTERNET Ook Belgische bedrijven doen mee.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier