De kapper: het geknipte reclamemedium
Adverteerders willen de consument bereiken op een moment dat hij door niets wordt afgeleid. De kappersstoel is daar geknipt voor, vindt het promotiebedrijf Made in Media.
“Klassieke media zitten met een probleem van verzadiging,” zegt oprichter Filip Jans van het promotiebedrijf Made in Media. “Met ons bedrijf proberen we alternatieve kanalen te creëren om het product bij de consument te brengen.”
Het bedrijf werd precies een jaar geleden opgericht en lanceerde een medium met de naam Grubble, dat het midden houdt tussen een affichagenetwerk en een samplingcircuit. “We hangen mini-affiches op heel zichtbare plaatsen in kapsalons en de klanten krijgen staaltjes die de adverteerder levert.” Maar waarom een kapper? Jans: “Een bezoek aan de kapper is een moment van onthaasting, van verwenning. Bovendien wordt de kapper een ambassadeur van het merk. De klanten hebben vaak al een vertrouwensrelatie met hem.”
Grubble is momenteel aanwezig in 200 geselecteerde kapperszaken. “Waarschijnlijk wordt het aantal deelnemende kappers in 2005 opgetrokken tot 300, maar dat betekent voor adverteerders ook een extra investering in staaltjes.” De adverteerders kunnen het Grubble-netwerk huren voor twee weken en krijgen de waarborg dat er in die periode 80.000 degustaties worden gedaan. “Van Spa Marie-Henriette hebben we bijvoorbeeld 110.000 flesjes uitgedeeld,” aldus Jans.
Andere adverteerders die al gebruik-maakten van het Grubble-netwerk zijn onder meer Coke Light, Mini Sensations, Canderel Chocolade en Touché. In de nabije toekomst komen er acties aan voor Masterfoods, Schweppes, Lay’s en Cadbury. “Het is vooral moeilijk geweest om het nieuwe medium te promoten bij grote adverteerders als Nestlé en Procter & Gamble, maar ook daar krijgen we nu positieve reacties. We hadden alleen iets meer res- pons verwacht van de zuivelindustrie, omdat we een uniek gekoeld netwerk hebben.” Grubble heeft de deelnemende kapperszaken namelijk uitgerust met een ijskast, zodat het product op ideale temperatuur kan worden gepresenteerd aan de klant.
Hans Sterkendries
Adverteerders krijgen de waarborg dat er in twee weken 80.000 degustaties worden gedaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier