De kandidaat is de baas

De facto image building is een forse stijger op de markt van arbeidscommunicatie.

Pakkende slogans, opvallende foto’s en agressieve kleurenrekruteringsadvertenties lijken tegenwoordig op flitsende reclame. “Het zijn niet meer de ondernemingen die meester zijn van het spel, maar de kandidaten: zij die rekruteren moeten zichzelf dus zo zichtbaar en aantrekkelijk mogelijk maken,” zegt Martine De Leenheer, gedelegeerd bestuurder van de facto image building. En zij kan het weten, want de rekrutering op de arbeidsmarkt is de hoofdmoot (80%) van haar communicatiebureau dat zich in de marge ook bezighoudt met productcommunicatie, corporate image building, interne communicatie en nieuwe media.

de facto BVBA, opgericht in 1989, werd in 1993 omgevormd tot een NV. Vijf jaar geleden kreeg het bureau een nieuwe eigenaar: Martine De Leenheer. Zij verdiende eerder haar sporen als assistente van de gedelegeerd bestuurder bij Bekaert. Deze overdracht ging gepaard met een wijziging van de strategische focus (meer op de lange termijn gericht) en met verschuivingen in de eigendomsstructuur. De Leenheers vorige baas Karel Vinck bezit het merendeel van de aandelen, de rest is in handen van haarzelf en haar businesspartner Etienne Van den Driessche.

Het klantenbestand telt honderden klanten, waaronder Bekaert, Belgacom, Banksys, de Danone Groep en tal van rekruterings- en selectiebureaus. “Wij bieden onze klanten een geïntegreerde aanpak. Dit betekent niet alleen het plaatsen van personeelsadvertenties; wij staan de klant ook bij op alle mogelijke manieren om de vacature op een gepaste manier in te vullen en om de doelgroep te bereiken die ze willen. Wij maken ook brochures, jaarverslagen, affiches…,” aldus Martine De Leenheer.

de facto image building, dat op tien jaar tijd uitgroeide tot de top drie van wervingscommunicatiebureaus, heeft zestien mensen in dienst en wordt geregeld bijgestaan door freelance designers, marketeers, copywriters en fotografen. Het is de sterkste groeier op het vlak van arbeidsrekrutering – 100% ten opzichte van een markt die slechts 13% groeit. In 1999 realiseerde de facto image building een omzet van meer dan 200 miljoen frank.

En de ambities blijven hoog. “Wij zijn een klein, maar hecht en fantastisch team,” zegt Martine De Leenheer. “Wij streven naar hetzelfde doel: niet per sé de grootste, maar wel de beste zijn.”

Sedert mei 1998 is de facto image building partner van Bernard Hodes Advertising, het wereldwijde rekruteringsnetwerk dat na TMP de nummer twee op de markt is. Bernard Hodes Advertising selecteert per land één bureau en is wereldwijd verspreid. “Ons partnership is vrijblijvend, een soort ‘gentlemen’s agreement’. Indien wij ons als partner niet meer kunnen vereenzelvigen met de strategie van het netwerk, dan zijn wij vrij er uit te stappen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content