DE KABELBOER
Hij is één van de weinige kabelboeren in België met een louter particuliere achterban. En onlangs kwam hij in het nieuws met de beslissing om zijn 130.000 kabel-tv-kijkers in Brussel en Leuven (weldra) een gesegmenteerd programma boeket aan te bieden.
Peter Reinartz (35j.) leidt de Brabantse kabeldistributiemaatschappij Radio Public, die voor 100 % in handen is van United & Philips Communications een joint venture tussen de Nederlandse elektronicagigant Philips en de Amerikaanse kabelpionier United International Holdings.
“Uit een marktonderzoek in het Brusselse bleek dat vier op tien van onze ondervraagde kabelabonnees bijkomende tv-programma’s op de beeldbuis willen, én bereid zijn daarvoor te betalen,” zegt Reinartz. “Het gaat vooral om documentaires, tekenfilms voor de kinderen of gespecialiseerde onderwerpen zoals een tv-programma over auto’s.” Radio Public bracht daarom als één van de eerste kabel-tv-bedrijven in België een optioneel programmapakket (voorlopig alleen voor de Franstalige kijker) op de markt, inclusief een decoder. Prijskaartje : zo’n 295 frank extra per maand.
“We hebben nu twee voltijdse verkopers in dienst die, net zoals met de stofzuigers vroeger, deur aan deur hun product aan de man brengen,” glimlacht Peter Reinartz, al sinds ’85 een rasechte Philips- boy. Hij kent het commerciële klappen van de zweep. Na zijn studies handelsingenieur aan de Solvay-school en een MBA in Leuven, kon hij aan de slag in de divisie New Media Systems in Brussel : thuis-pc’s, cd-roms en cd-i’s werden zijn domein. Vijf jaar later volgde de overstap naar de afdeling Publicable van Radio Public. De wereld ging open : kabelopdrachten in Europa, Turkije, Tsjechië, Slovakije en zelfs Zuidoost-Azië.
Peter Reinartz is ervan overtuigd dat de andere Belgische kabelintercommunales vroeg of laat zullen volgen met de segmentering van hun programma-aanbod. “Vanaf ’97 bieden we ook Internet-toegang via de kabel aan,” zegt hij. “De investeringen om onze kabel hiervoor bidirectioneel te maken, worden geschat op zo’n 6000 frank per abonnee ( nvdr zo’n 780 miljoen frank).” Een gigantische som Radio Public boekt jaarlijks een omzet van 800 miljoen frank. “Maar onze prijzen zullen competitief zijn met wat vandaag aan Internettoegang op de markt is,” verzekert hij.
Ook Telenet Vlaanderen is een optie op de toekomst. “We werden niet rechtstreeks betrokken omdat we niet werden uitgenodigd,” legt Reinartz uit. “Maar we willen onze infrastructuur aan Telenet verhuren.” En er komen kapers op de kust. Deze zomer besliste de Leuvense burgemeester Louis Tobback ( SP) om de samenwerking met Radio Public op te zeggen. “Kan niet,” reageert Peter Reinartz, en hij zwaait met de bescherming van het kabeldecreet. Tobback merkte op dat de kabelintercommunale Iverlek best wel eens een tweede net in Leuven zou kunnen uitbouwen. “We staan klaar om hen het hoofd te bieden,” aldus Reinartz. “Onze monopolistische winterslaap is voorbij.”
PETER REINARTZ (RADIO PUBLIC) Vanaf ’97 bieden we ook Internet-toegang aan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier