DE JONGE ROT

Hij is nog piepjong, amper 27. Maar met een curriculum in de nieuwe media dat de terreinkennis van een “ouwe rot” veronderstelt. Anthony Belpaire is zonet benoemd tot gedelegeerd bestuurder van Belsign, een initiatief van de Kamers van Koophandel en de Leuvense firma NetVision, actief in Internetbeveiliging. Belsign wil zich profileren als dé “neutrale” uitgever van digitale certificaten die op een veilige manier elektronische handel mogelijk moet maken.

Anthony Belpaire, jongste telg uit een Gents gezin van drie zonen, studeerde in ’94 af als burgerlijk ingenieur aan de Universiteit Gent, met een specialisatie in de telecom. Prompt ging hij z’n theoretische bagage toetsen aan de praktijk, in de innovatieholding Sydes, een dochter van krantenuitgeversgroep VUM.

Dossiers zoals de interactieve teletekstdienst Infogate van de BRTN en reclameregie Var (waarin ook de VUM participeert) of projecten zoals Central Station passeerden er onder zijn vingers. “De markt analyseren en opportuniteiten vatten, vooraleer met de producttechnologische ontwikkeling van start te gaan. Een boeiende ervaring,” herinnert hij zich.

Zijn job was er echter beperkt in duur. Na hooguit zes maanden stapte hij over naar de onderzoeksafdeling van Alcatel-Bell, waar hem een deeltijdse studie-opdracht aan de Vlerick School voor Management werd toegewezen. “Telecomspelers zoals een Alcatel beseften dat ze niet meer zozeer de klassieke operator maar wél de eindgebruiker tegenover zich als klant zouden hebben. En die consument had geen boodschap aan de technologie of het product zélf. Hem interesseert de dienst.”

En dat die markt nog niet echt rijp was voor gesofisticeerde diensten in de nieuwe media, ondervond Anthony Belpaire aan den lijve bij Belgium Online ( BOL), het Internet-platform voor elektronische handel van zes Belgische uitgevers. “Wat BOL beoogde, was ook door onderzoekers gedefinieerd als één van de potentiële successen. BOL had alle kansen in zich om de consument tot marktrijpheid te stimuleren op papier.” Interne verdeeldheid en een gebrek aan focus deed het project stranden. Een fors geherstructureerde BOL beperkt zich nu tot de pure toegangsverhuur tot het Internet.

Belpaire blijft er nuchter onder : “Wie wil slagen op het Internet, moet financieel stabiel zijn en over ruime werkingsmiddelen beschikken. Kijk maar naar Planet Internet, dat blijkbaar drie- tot viermaal zoveel kapitaal in kas had als BOL.”

De jonge mediamanager verliet onlangs BOL en is sinds kort opnieuw aan de slag bij Belsign dat hij nu wil uitbouwen tot een operationele cel met 6 à 7 voltijdse medewerkers. Belpaire : “Om de bedrijven wegwijs te maken in die complexe jungle van de elektronische handel, en dit zowel op het juridische als technologische vlak.”

ANTHONY BELPAIRE (BELSIGN) Wie wil slagen op het Internet, moet financieel stabiel zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content