De jeugd van Nascom
De campagne voor de nieuwe W-Series-netbook van Sony steunt de Social Media Addicts Association (SMAA), een soort van AA-vereniging voor Twitter- en Facebook-verslaafden. Compleet met t-shirts, getuigenissen op YouTube en eerstehulpadviezen. Alleen is de SMAA een fictie, bedacht door het Limburgse webbedrijf Nascom, gerealiseerd met de hulp van het productiehuis Caviar.
Dergelijke Monty Python-humor kàn op de C-Mine-site in Genk, waar Jan De Schepper senioriteit probeert bij te brengen aan de “bende jeugdige gasten” van Nascom, waarvan hij voorzitter is.
Die gasten, ondertussen een 70-tal, groeien ongeduldig. Met 56 procent in toegevoegde waarde vorig jaar, tot 2,5 miljoen euro, een verdrievoudiging tegenover 2006. In de eerste drie maanden 2009 kwam er nog eens 25 procent omzet bij, meldde de Limburgse investeringsmaatschappij LRM in mei. En dat ondanks de crisis die ook de digitale media keihard treft.
Het is een spannend vak. Nascom maakt websites, portalen, rijke internetapplicaties, reclamecampagnes voor digitale media, mobiele toepassingen en bijhorende diensten. De Limburgers combineren creativiteit en technologie, een zeldzame kwaliteit en een voltreffer bij de grote creatieve bureaus die zich in nieuwe media nog altijd veiliger voelen in het gezelschap van een specialist. “Maar het is een people business. Er zijn niet heel veel weerkerende omzetten. Je moet elk jaar opnieuw je jaar maken”, zegt Yves Vekemans, ex-Telindus, die een jaar lang CEO was van Nascom, maar begin dit jaar moest afhaken.
Sony was het geheim van het groeiverhaal en is nog altijd een zeer belangrijke klant, ook al staan ook Mobistar, Deutsche Bank, BNP, VRT, Daikin, Thomas Cook, Toyota en Saatchi & Saatchi en McCann op de klantenlijst.
Uitbreiding is essentieel voor een evenwichtige portefeuille. Dat vergt aanwervingen, investeringen, meer werkkapitaal. Daar wrong het schoentje. De oprichters – zoon Jonas (31) en vader Jean-Paul Coenen die in de jaren negentig de instap van Concentra in de nieuwe media leidde – wilden die groei niet alleen blijven financieren, zegt investeringsmanager Jean-Paul De Wachter van LRM. In mei bracht LRM 870.000 euro vers kapitaal in voor ongeveer 30 procent van de aandelen. “We willen internationaliseren, we bekijken Luxemburg en Nederland”, zegt De Schepper. Dat Yvan Morel, de ex-baas van ICT-dienstverlener EDS België, nu mee investeert, toont dat de Limburgers niet alleen hun reclamebusiness gaan uitbouwen. De Schepper: “Bedrijven hebben enorm geïnvesteerd in de back-end, in hun SAP- en Oracle-systemen. Maar er zijn nog optimalisatiemogelijkheden in de front-end – het online brengen en gebruiksvriendelijk maken van applicaties.”
Sociale media zijn een van de ontwikkelingspolen. De Schepper: “Het e-mailverkeer binnen sociale netwerken groeit exponentieel, terwijl e-mail via de gewone internettoegang daalt. Die sociale netwerken moet je echt ernstig nemen”. Zelfs als je SMAA-campagnes ontwikkelt.
B.L.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier