De grote machtsgreep moet nog komen
De Britse cateringgigant Compass nestelde zich begin vorig jaar in de Belgische markt van de vervoercatering. Jean-Paul Van Avermaet voorspelt vuurwerk bij de hernieuwing van de concessies voor de catering langs de autowegen.
Vorig jaar verwerkte Jean-Paul Van Avermaet nog zijn integratie binnen de Britse cateringgroep Compass. Zijn job had hij al langer onder de knie. 36 is hij pas, maar Van Avermaet is gepokt en gemazeld in de vervoercatering.
In 1991 begon de reis bij Belgavia Catering (vandaag Aviapartner) op de luchthaven van Zaventem. Vanaf 1994 ging het richting spoorcatering. Eerst bij Restorail, voor het voedsel op de klassieke treinen in België, vanaf 1996 ging het traject richting Thalys en Eurostar. Sinds midden vorig jaar is hij algemeen directeur van twee bedrijfseenheden van Compass: Rail Gourmet en Restobel. Rail Gourmet verzorgt cateringdiensten voor en op de treinen, zoals Eurostar en Thalys. Restobel doet commerciële catering op luchthavens (voor België Deurne en Brucargo), in bedrijvenparken en stations.
In juni vorig jaar verwierf Restobel bovendien de concessie voor de exploitatie van de catering langs de snelweg in Kruibeke. Restobel ging voor dat contract in de clinch met Carestel, ‘s lands marktleider in wegcatering. Volgens kwatongen betaalde Restobel te veel voor zijn concessie, want moeder Compass wou te allen prijze voet aan de grond krijgen in België. “Niets van,” zegt Van Avermaet glimlachend. “We hebben onze vooropgestelde omzet behaald. Kruibeke zit ook kwalitatief goed. Uit een vergelijkend en geheim onderzoek van VTB-VAB kwam Restobel er als beste uit van acht sites van drie spelers. Kruibeke is voorlopig onze enige concessie langs een snelweg, maar samen met stations zijn autowegen een prioriteit in ons groeiplan. Vanaf 2005 vervalt een resem concessies voor de catering op de autowegen in België. Wij gaan meedingen naar al die concessies. Kruibeke was de eerste zet.”
Dat stappenplan heeft nog meer fases. De autocatering ressorteert vandaag onder het filiaal Moto van Compass, dat binnen de groep de catering langs de Britse autowegen verzorgt. Ook verdwijnt de naam Restobel in Select Service Partner, de merknaam voor commerciële catering bij Compass. Een wirwar van bedrijven, en in sommige zetelt Van Avermaet ook als bestuurder. Daartoe volgde hij overigens een erg gewaarde cursus bij het Instituutvoor Bestuurders van de Vlerick Leuven Gent Management School.
Werk genoeg, al blijft er voldoende tijd voor zijn twee hobby’s: ritjes op de mountainbike, gevolgd door een waarlijk Bourgondische maaltijd. Van Avermaet: “Ik doe zelfs meer en meer sport ter compensatie van al dat lekker eten.”
W.R.
“Vanaf 2005 vervalt een
resem concessies voor de catering op onze snelwegen in België. Wij gaan meedingen naar al die concessies.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier