De Grote Carrousel

Met “De Grote Carrousel van de Zavel” herleeft in Brussel de barokke traditie van het muzikale ruiterspektakel.

De traditie van de “Grote Carrousel” heeft de barokperiode waarin ze was ontstaan, niet overleefd. Zulk groots spektakel vergt een massa artiesten van uiteenlopende disciplines, die hun talenten bundelen tot een muzikale, choreografische en ‘ruiterlijke’ demonstratie. De allereerste ‘carrousels’ ontstonden in het Italië van de Medici en de Gonzaga. De Prins wilde een populair spektakel opzetten tot meerdere eer en glorie van zijn eigen persoon. Dergelijke spektakels waren een ode aan de heersende orde, door het militaire vertoon en door de mythologische verwijzingen die alleen maar in het voordeel van de gevestigde machten geïnterpreteerd konden worden.

Brussel 2000 roept die traditie nu weer tot leven met de ‘Grote Carrousel van de Zavel’, maar dan zonder de militaristische inspiratie. De carrousel die vanaf 1 juni in open lucht in de Brusselse Albertkazerne, vlakbij de Zavel, naast het Egmontpaleis, wordt opgevoerd, staat in het teken van de vrede en de vrijheid, alsook van de elegantie en de fantasie. Net als in de 17de en 18de eeuw zal het spektakel bestaan uit diverse ‘tableaux’, te beginnen met een gezongen en gedanste proloog, waarna paardrijkunstdemonstraties volgen en uiteindelijk een rijkelijke episode waarin allegorische praalwagens, paarden, zangers en dansers verenigd zijn in een heuse ‘paardenopera’. De verhaallijn wordt gepuurd uit de mythologie en vermengt de lotgevallen van Europa met die van andere (vrouwelijke) stervelingen die ontvoerd werden door de onverzadigbare Zeus. Europa wordt vertolkt door de mezzo Wilke te Brummelstroete, die haar entree zal maken gezeten op een stier…

Regisseur Jean-Philippe Delavault inspireerde zich op de eerste carrousel die op bestelling van Lodewijk XIV gerealiseerd werd in de Parijse Tuileries, in 1662. De muziek komt in hoofdzaak uit opera’s van Jean-Philippe Rameau (1683-1764) , bekend om het raffinement van zijn gigues, contredanses en chaconnes. Ze wordt uitgevoerd door het Ricercar Consort, versterkt door een 25-tal instrumentisten, door een hobo-ensemble onder leiding van Paul Dombrecht, een klassiek Arabisch muziekgezelschap, en het Choeur de Chambre de Namur. Daar doorheen evolueren jongleurs, acrobaten, dansers en een veertigtal ruiters, allen in indrukwekkende kostuums, getekend door scenograaf Thierry Bosquet, de eigenlijke ‘inspirator’ van dit initiatief.

Op 1, 2, 3, 6, 7, 8 en 9 juni, telkens om 21.30 uur, in de Albertkazerne, Karmelietenstraat 24, 1000 Brussel. Tel. 070-222.007.

raf pauwels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content