DE GRIEKSE POORT
Limburgers hebben iets met de Griekse mythologie. Na het alomgekende Fenix-project komt Hermes eraan, een veelbelovend reconversiespoor in de vroegere mijnsite Winterslag.
De desolate mijnterreinen van Winterslag worden omgetoverd in een logistiek bedrijvenpark. Het nieuwe, grootschalige project dat de Limburgse Reconversiemaatschappij ( LRM) nu promoot, krijgt als doopnaam Hermes, de Griekse god van de handelaars en het verkeer. Limburg uitbouwen als draaischijf van alles wat te maken heeft met opslag, verwerking of vervoer van goederen wordt steeds duidelijker de strategische keuze voor onze oostelijke provincie.
“In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen(RSV) wordt Winterslag opgenomen als logistieke poort van Limburg,” zegt Roland Aerden, gedelegeerd bestuurder van LRM in Hasselt. “De spoorwegterminal Euro Terminal Genk ( ETG) is het nu al operationele luik van het Hermes-project. ETG slaat goederen over die via treinen en vrachtwagens worden aan- en afgevoerd en verzorgt onder meer een rechtstreekse treinverbinding met Noord-Italië. Deze landterminal is goed op weg om de tweede grootste van ons land te worden. LRM participeert daarin voor 75 % via de investeringsmaatschappij ETG Invest die de infrastructuur verzorgt en voor 10 % via ETG Exploitatie voor de eigenlijke uitbating.”
Dankzij zijn centrale ligging tussen de belangrijkste West-Europese regio’s en de goede aansluiting op het internationale verkeersnet speelt ETG als onderdeel van de uitbouw van Winterslag tot logistieke zone een belangrijke rol in het aantrekken van internationale distributiecentra en logistieke bedrijven. Zo maakte bijvoorbeeld Ford in december ’96 de beslissing bekend om het CKD-project ( Completely Knocked Down, een exportcentrum van bouwpakketten van de Ford Mondeo) toe te vertrouwen aan de groep Essers TDS en dit te vestigen in Winterslag. Voor dat CKD-project werd 30 hectaren van het Hermes-project gereserveerd. Aerden : “De investeerders willen, in een eerste fase, einde oktober operationeel zijn. Daaruit vloeien 250 nieuwe arbeidsplaatsen voort. Op wat langere termijn zit de kans erin dat wij evolueren naar 700 jobs.”
“Ook De Lijn, de Vlaamse Watermaatschappij, GTS ( General Transport Services) en de brandweerkazerne willen op de voormalige mijnterreinen in Winterslag een stekje krijgen,” verklapt Aerden. “Onze raad van bestuur legde voor de infrastructurele uitrusting in juli ’96 een budget vast van 254 miljoen. Diezelfde maand werd het licht op groen gezet voor een maximale EFRO-steun ( Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) van bijna 70 miljoen frank. De gemeente Genk gaf ons in mei ’97 ook al de bouwvergunning voor de wegen- en spoorontsluiting. Alles staat dus op het goede spoor.”
ROLAND AERDEN (LRM) In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wordt Winterslag opgenomen als logistieke poort van Limburg.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier