De grafische achterkant van Agfa

Uit het beeld, maar niet uit het hart. Ondanks de aandacht die de medische tak de jongste tijd kreeg, heeft Agfa naar eigen zeggen ook een stevige strategie voor zijn grafische activiteiten uitgewerkt. Met succes, zo klinkt het in Mortsel, want op een moeilijke markt – gekenmerkt door prijserosie en stijgende grondstoffenprijzen – wist de afdeling in het tweede kwartaal van dit jaar (dat liep tot eind juni 2005) een omzetgroei van 5 procent te realiseren tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Organische groei welteverstaan, want Agfa filtert voor het cijfer de invloed van wisselkoersen of de inbreng van overgenomen en afgestoten bedrijven weg. Volgens diezelfde berekening keek men in de eerste drie maanden van dit jaar nog aan tegen een omzetdaling van 2 procent.

De grote oefening op dit moment is de integratie van Lastra, de Italiaanse producent van drukplaten die Agfa begin 2004 overnam. Lastra was voor de overname de nummer vier op die markt, Agfa de nummer twee. Door de twee activiteiten samen te voegen, mogen ze zich in Mortsel voortaan marktleider noemen.

“De integratie verloopt volgens plan,” zegt chief executive officer Marc Olivié. Hij wijst erop dat één Amerikaanse fabriek intussen gesloten werd en dat een andere binnenkort wordt samengevoegd met een bestaande vestiging in de VS, waar Agfa vandaag al drukplaten produceert.

Maar ook Lastra is slechts een opstapje naar meer business in het computer-to- plate-segment, zeg maar de digitalisering van de drukkerswereld. Agfa steunt op zijn bestaande analoge activiteiten en werpt zich op als totaalleverancier voor zowel machines, drukplaten, software als diensten. “Met een grotere klantenbasis hebben we een betere positie voor de toekomst. Wie vandaag onze analoge drukplaten gebruikt, zal vroeg of laat overstappen naar onze computer-to-plate-systemen. Een deel van de groei in dat segment komt van ex-Lastra-klanten,” zegt Olivié. De jongste tien jaar zette ongeveer 40 procent van de markt de overstap naar computer-to-plate, Agfa sloot in het tweede kwartaal onder meer contracten af met krantendrukkers in India en China.Ondertussen zijn ze in Mortsel ook enthousiast over de nieuwe inkjetproducten. Met dezelfde basistechnologie die in de huis-, tuin- en keukenprinters gebruikt wordt, hopen ze een volledig nieuw marktsegment uit te bouwen. Indu- striële inkjetprinters kunnen worden ingezet voor het drukken van posters, affiches of kranten, met een aanvaardbare kwaliteit én alle soepelheid die digitaal drukwerk biedt. Olivié gooit niet zonder trots een exemplaar van de Britse krant The Guardian op tafel, gedrukt op krantenpapier en natuurlijk op een inkjetprinter van Agfa. Het verschil met een traditionele krant is academisch, behalve dan de vaststelling dat titels in kleine oplages op verafgelegen vakantieadressen kunnen worden gedrukt of advertenties worden aangepast aan een regio of een groep abonnees.

“In 2005 vormt inkjet een erg beperkt deel van onze omzet, maar we zijn nog vol- op aan het bouwen aan ons productenportfolio. We zitten nog in een introductiefase, maar verwachten dat de technologie vanaf volgend jaar een steeds belangrijkere rol zal spelen in de groei van de grafische divisie,” aldus Olivié.

Ook hier ziet Agfa zich als een totaalaanbieder. Het ontwikkelde onder meer een reeks speciale inkten waarop een patent is aangevraagd. Voor de productie van printers werkt het bedrijf samen met het Duitse Thieme en voor de printkoppen met het Britse Xaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content