DE GOEDKOOPSTE FRANCHISE
Hannelou van Reijen leert kinderen van vier tot twaalf jaar spelenderwijs een tweede taal aan. En maakt van haar taalatelier de goedkoopste franchise van België.
“Bij ons bedraagt het instaprecht maar 40.000 frank. Daarmee zijn we ongetwijfeld de goedkoopste franchiseformule in België,” zegt Hannelou van Reijen van l’atelier français. Of het waar is, kan u van 13 tot 15 maart zelf gaan verifiëren op de beurs Franchise ’98 in de Heizel, waar een honderdtal franchiseketens en andere commerciële samenwerkingsverbanden plus aanverwante diensten, adviseurs en de Belgische Franchise Federatie zich presenteren. Van Reijen is er aanwezig binnen de stand van adviesbureau MDR. Wat ze in franchise geeft? Haar methode en materiaal om kinderen van vier tot twaalf jaar Frans aan te leren – of Nederlands, want bezuiden de taalgrens is ” Nederlands atelier” de naam – zonder dat ze er een aversie van krijgen. Zij wijdt de lesgevers in in de geheimen van haar taalcursus waar alleen ludiek lesmateriaal, aftelrijmpjes, liedjes en dergelijke bij komen kijken. Immers, al spelend, zingend en knutselend leert een kind het makkelijkst een andere taal, weet Hannelou van Reijen: zijzelf verhuisde op haar vijfde naar Italië, waar ze dankzij haar nieuwe vriendjes al snel jongleerde met het vocabularium van bambino, gelati, grazie en tutti quanti.
Later haalde deze Nederlandse vrouw – “door mijn huwelijk ben ik wel sterk vervlaamst, zegt men mij” – een diploma als lerares Nederlands/Duits. Maar in het onderwijs stapte ze niet: ze begon vijftien jaar geleden zelfstandig taalcursussen uit te werken voor bedrijven en vertaalwerk te verrichten. Haar bvba Interspeak Language Training, waaronder ook de “ateliers” thuishoren, haalt vandaag een omzet tussen 4 en 5 miljoen frank.
Sinds anderhalf jaar leidt van Reijen het pilootproject van l’atelier français in Leuven. Een paar kinderen zijn nu al aan de zesde of zevende module bezig – telkens tien ateliers van een tot anderhalf uur. “Dat je als franchisegever zelf zo’n proefstation leidt, vind ik belangrijk,” zegt ze, “om te weten welke problemen kunnen opduiken, of waar er moet bijgeschaafd worden.” Zeven franchisenemers in Vlaanderen, Brussel en Wallonië hebben inmiddels hun eigen “exclusiviteitsgebied” van om en bij 75.000 inwoners. De expansie verloopt nu naar rato van ongeveer één bijkomende franchisenemer (die verschillende atelierleiders of -leidsters kan inschakelen) per maand. “Snel genoeg,” zegt van Reijen, “want ik moet ook de tijd hebben om hen vertrouwd te maken met onze methode. Onderwijzers en kleuterleidsters zijn de geknipte kandidaten, maar die aarzelen vaak om de stap te zetten naar het statuut van zelfstandige, al dan niet in bijberoep.” Misschien moet iemand eens een atelier inrichten om hen spelenderwijs van die aversie af te brengen?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier