De familie Rodenburg
Binnenkort op VTM: de Rodenburgs. “De miljonairsfamilie Rodenburg is rijker dan de zee diep is, dankzij de Rodenburg Investment Company RIC, gesticht door pater familias Karel Rodenburg. De familieleden wonen in een van de meest luxueuze villawijken van het land. In deze wereld gelden andere wetten dan in de gewone wereld. Grenzen lijken niet te bestaan, zij bepalen zelf hun limieten. “
Topman Luc Vansteenkiste zat tot dinsdagmiddag in de cel in Vorst. Met twee celgenoten die hij Nederlands probeerde te leren. Vansteenkiste werd aangehouden naar aanleiding van een onderzoek naar de verdachte verkoop van Fortis-aandelen door Bois Sauvage. Ontgaat iemand het leedvermaak bij de publieke opinie en vele media? De grote vis is tijdelijk gevangen en daar hebben andere grote en kleine visjes plezier in. De verlenging van zijn aan- houding is hard. Niet dat hij een andere behandeling verdient dan andere verdachten. Maar vindt u de behandeling ook niet verdacht? De vissers, in dit geval justitie, rollen van het ene schandaal in het andere, worden van even laakbare praktijken verdacht, maar geen magistraat is terug te vinden in de cellen van Vorst.
A ls Vansteenkiste schuldig is, is zijn carrière voorbij. Als hij niet schuldig is, dan is ze dat waarschijnlijk ook. De publieke opinie vergeeft geen fouten van zakenmensen. Politici mogen fouten maken, zelfs wetten overtreden, maar weten na een bezinningsperiode vaak moeiteloos hun oude rol weer op te pikken. Sporters mogen zich laten omkopen of – al dan niet in hun vrije tijd – drugs gebruiken. Ze maken de fouten, zeggen sorry en worden weer helden.
Ondernemers en topmanagers zijn in Vlaanderen niet geliefd. Verdienen ze te veel geld en wekt dat afgunst? Sporters en Vlaamse popsterren verdienen evenveel of meer. Het verschil is dat zakenmensen hun maatschappelijke draagvlak kwijtspelen. Sporters, zangers, acteurs wekken emotie op bij het publiek. Zakenmensen ook, maar veelal negatieve.
De negatieve beeldvorming verergert. De Rodenburgs zijn daar het voorbeeld van. Vlaanderen toont zijn ondernemers alsof ze leven op het toppunt van decadentie en alsof ze geen regels willen respecteren. Media die het brede publiek bespelen, berichten alleen over hen als ze ter discussie staan over bonussen, sociale bloedbaden of als ze in de cel zitten. Op openbare omroepen zijn ze zelden welkom, want ondernemers bezitten vaak niet de kunst gevat te antwoorden. Als een fotograaf in een kwaliteitskrant de sectie Economie en Financiën moet uitbeelden, verschijnen er bijna uitsluitend beelden van mondaine feestjes met zoveel mogelijk vrouwen en drank op.
Er zal altijd een kloof bestaan tussen verschillende bevolkingsgroepen, dus ook met topmensen uit de zakenwereld. Weinig zakenmensen voelen de behoefte om daarin verandering te brengen. Integendeel, hoe groter de commotie, hoe groter de angst om naar buiten te treden. Ze hebben het gevoel niet begrepen te worden. Ook hun woordvoerders – de diverse werkgeversorganisaties – slagen er vaak niet in om een ander beeld te creëren. Wat de ondernemerswereld nodig heeft, is een M/V met charisma die de makers en kijkers van De Slimste Mens weet te overtuigen.
Zonder maatschappelijk draagvlak kan er nooit een beweging op gang worden getrokken om de sociaaleconomische omstandigheden in dit land te verbeteren voor ondernemers. Als gevolg van de crisis wordt volgens kredietverzekeraar Euler Hermes de kaap van 10.000 faillissementen in 2009 in België bereikt. Als Vlaanderen niet vanuit de buik zijn ondernemers leert te appreciëren zal geen enkele politicus zijn nek willen uitsteken om deze bevolkingsgroep de hand te reiken. Maar dat zal niet alleen de welvaart van de ondernemers aantasten, maar ook die van hun werknemers en die van de staat. Van ons allemaal dus.
Het noodzakelijke gehamer op lastenverlagingen, flexibilisering van de arbeidsmarkt gaat bij het gros van de bevolking het ene oor in en even snel het andere weer uit. De maatschappij redeneert dat de rijken toch niet rijker moeten worden en stopt bij die gedachtegang. Hoe meer eisen er worden gesteld, hoe gefrustreerder de mensen reageren. Zakenmensen en hun organisaties moeten de mensen overtuigen van hun gelijk. Dat vergt veel meer werk dan wat vandaag wordt gedaan. Gelijk krijgen, is inderdaad moeilijker dan gelijk hebben.
Hopelijk dus volgend jaar op VTM: de Rodenburgs. “De miljonairsfamilie Rodenburg is rijker dan de zee diep is, dankzij de Rodenburg Investment Company RIC, gesticht door pater familias Karel Rodenburg. De familieleden wonen in een van de meest luxueuze villawijken van het land. In deze wereld gelden dezelfde wetten als overal.”
DE AUTEUR IS HOOFDREDACTEUR.
An Goovaerts
De ondernemerswereld heeft een M/V met charisma nodig die de makers en kijkers van De Slimste Mens weet te overtuigen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier