De extra dimensie

Pilipili Productontwerp visualiseerde het Fortis-logo voor het nog bestond.

In de herfst van 1999 keek de Fortis-directie met belangstelling naar een computersimulatie van de nieuwe Fortis-look. Die driedimensionele “walk through”-presentatie toonde immers voor de allereerste keer hoe de nieuwe gevelborden en logo’s er in het straatbeeld zouden uitzien.

Dat presentatiefilmpje werd ontwikkeld door Obscuur, een onderdeel van het jonge Kortrijkse ontwerpbureau Pilipili Productontwerp. “Pilipili is vier jaar geleden opgericht door de productontwerpers Steven Dehollander en Adriaan Debruyne. Anderhalf jaar geleden ben ik er dan bij gekomen om de 3D-animaties verder uit te bouwen,” vertelt Vincent Mouton, naast de twee oprichters de derde vennoot in Pilipili.

Het bedrijfje, dat een omzet heeft van 10,5 miljoen frank, profileert zich als industrieel ontwerpbureau voor zowel consumenten- als investeringsgoederen. Vincent Mouton: “Onze ontwerpen variëren van een reismand voor katten tot een industrieel weefgetouw. Toch zijn we op de eerste plaats gespecialiseerd in de behuizing van elektronica-producten, vooral voor grote bedrijven in West- en Oost-Vlaanderen. Tot onze klanten behoren onder meer Barco, Lernout & Hauspie, LVD Company en Picanol.”

Bij de presentatie van hun ontwerpen en prototypes maakt Pilipili Productontwerp gebruik van driedimensionele computersimulaties, ontwikkeld met het programma 3D Studio MAX. De klant komt steeds meer louter voor die 3D-visualisaties aankloppen. Daarom werden alle 3D-activiteiten voor externen gegroepeerd onder de handelsnaam Obscuur. Die afdeling is goed voor zo’n 1,5 miljoen frank en wordt binnen één à twee jaar misschien een aparte vennootschap.

Obscuur ontwikkelt vooral productpresentaties en demonstratiefilms voor machines. “Het grote voordeel van een 3D-visualisatie is dat je zonder prototype of maquette toch een fotorealistisch beeld kan geven van een product of een machine. Zo kan de klant zijn time-to-market verkleinen. De simulatie voor de Fortis-borden bijvoorbeeld werd gemaakt nog voor er een prototype van de producten was. Op basis van de beschikbare technische plannen en ontwerpen en enkele foto’s van bestaande bankgevels heb ik toen een virtuele film gemaakt. We noemen het dan ook ‘virtual prototyping’,” verheldert Vincent Mouton.

Een belangrijke toepassing wordt volgens hem het visualiseren van industriële gebruiksaanwijzingen via internet. “Als je een instructiefilm voor je machine op het internet zet, kan je die elk moment bijwerken en vermijd je duplicering via cd-rom of papier. Uiteraard moet de film dan wel vlot toegankelijk zijn voor de surfer. Daarom onderzoeken we nu via welke technologie we op een gebruiksvriendelijke manier dergelijke instructiefilms op het internet kunnen presenteren,” besluit Mouton.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content