De ene staking is de andere niet

Maandag vertrok geen enkele vlucht op Brussels Airport als gevolg van een staking het veiligheidspersoneel van G4S. De komende dagen zijn nog acties gepland. Waar hebben gedupeerde passagiers recht op?

Voor korte afstanden geeft een vertraging van twee uur recht op bijstand en verzorging. Voor lange vluchten is dat vanaf vier uur vertraging. Dat betekent: maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd, twee gratis telefoongesprekken of e-mails en een overnachting in een hotel wanneer u niet meer op dezelfde dag kunt vertrekken. Bij een vertraging van meer dan vijf uur moet u de mogelijkheid krijgen uw vlucht te annuleren en uw geld terug te krijgen.

1 Wat als uw vlucht geannuleerd wordt?

Dan hebt u ofwel recht op een alternatieve vlucht, ofwel op een terugbetaling van uw ticket. Opteert u voor een nieuwe vlucht, dan mag u rekenen op dezelfde bijstand en verzorging als bij een vertraging.

2 Hebt u recht op een schadevergoeding?

Als uw vlucht minstens drie uur vertraging had of niet kon doorgaan, kunt u in sommige gevallen een schadevergoeding eisen van de luchtvaartmaatschappij. Het maximumbedrag hangt af van de afstand. De compensatie bedraagt 250 euro per passagier voor vluchten tot 1.500 kilometer, 400 euro voor meer dan 1.500 kilometer binnen de Europese Unie, 400 euro tussen 1.500 en 3.500 kilometer buiten de Europese Unie, en 600 euro voor andere vluchten.

3 Is een staking overmacht?

Vindt de staking haar oorzaak buiten de luchtvaartmaatschappij, dan wordt ze beschouwd als buitengewoon. Denk aan een staking van een derde partij, zoals het veiligheidspersoneel, de bagageafhandelaars of de douane. Bij een staking van de eigen piloten of het cabinepersoneel is een schadevergoeding wel aan de orde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content