De eigenzinnige smaak van Colruyt

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De beurswaarde van Colruyt (zie blz. 40) maakte de voorbije twee jaar een duik van 40%. De warenhuisketen uit Halle kreeg een resem verwijten naar het hoofd geslingerd.

Hippe vogels in glimmende pakken – maar zonder enige ervaring in logistiek – propageerden een bloeiende toekomst via e-commerce. Terwijl de supersnelle internettrein vertrok, trappelde Colruyt ter plaatse. Internationaliseren lukte al evenmin, op een moment dat Delhaize op zowat alle continenten hoge toppen scheerde. En dan was er nog die schaalvergroting. De Amerikaanse distributiereus Wal-Mart zou die kleine Belgen wel snel even platwalsen.

Vandaag zijn de rollen omgedraaid. Wal-Mart schroeft zijn expansieplannen in Duitsland duchtig terug, na een jarenlange prijzenoorlog, gekoppeld aan tegenvallende resultaten. Delhaize noteert op de beurs van New York, maar het aandeel van de Belgische nummer twee kreeg forse klappen na de te dure overname van het Amerikaanse Hannaford.

Voorzitter Jef Colruyt kijkt al jaren sceptisch naar die golf van consolidatie in de grootdistributie. Meer nog: over vijf jaar komt er alweer een deconsolidatie, verklaarde de voorzitter onlangs in het vakblad Management Vandaag. Culturele tegenstellingen en smaakverschillen maken fusies en overnames nauwelijks werkbaar. Het mag banaal klinken, maar Kellogg’s-cornflakes smaken anders in België dan in Frankrijk, ook al zitten ze in een bijna identiek pakje. Die verschillen zetten meteen ook een rem op de zo gevreesde aankoopmacht van steeds maar in omzet uitdijende warenhuizenketens.

Nog iets: terwijl GB zijn internetdivisie Ready – waar het honderden miljoenen in stopte – in alle stilte opdoekte, halen de kruideniers uit Halle nu langzaam hun voordelen uit e-commerce. Klein detail: Colruyt gooide er amper 50 miljoen tegenaan, en de internetactiviteiten maken winst. Colruyt doorspartelde nochtans een heuse existentiële crisis, toen de e-goeroes twee jaar geleden voorspelden dat binnen het decennium alle winkels zouden worden opgedoekt. Maar na uren vergaderen kwamen ze op het Wilgenveld toch tot de conclusie dat je nooit een krat bier door een internetkabel kunt trekken.

Wat ze zelf doen, doen ze dus beter? Ondanks de mooie resultaten blijft voorzitter Jef Colruyt op zijn hoede. Het beursgenoteerde bedrijf – bij monde dan van gedelegeerd bestuurder René De Wit – laat steeds nadrukkelijker weten dat het te koop staat. Nuchtere jongens, die kruideniers uit het Pajottenland.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content