De echte erfgenaam
Eigenlijk was de Golf GTi het eigenzinnige initiatief van een paar gepassioneerde ingenieurs bij Volkswagen. In hun vrije tijd bouwden ze een snelle, sportieve, frivool rijdende versie van de Golf, toen die in 1974 op de markt kwam. Ze deden dat na hun werkuren, omdat ze het project wel aan hoge omes van het bedrijf hadden voorgesteld, maar daar een njet hadden gekregen. Dat njet verdampte snel toen de ingenieurs hun creatie voorstelden aan de directie en die heren een korte testrit maakten. “Ik wil dat dit ding over zes weken klaar is voor productie”, was het verdict van de grote baas. De GTi was geboren.
42 jaar later is de Golf GTi nog altijd een begrip. Het model is al toe aan de zevende generatie, want telkens als een nieuwe Golf wordt gelanceerd, maakt Volkswagen er ook een GTi-versie van. De huidige GTi is een fantastische auto, maar beantwoordt eigenlijk niet meer aan de basisfilosofie van de stamvader: compact, lichtvoetig, speels, handzaam, betaalbaar en levendig. Daarvoor is hij te goed uitgerust, te knus, te zwaar, te volgestouwd met elektronica en te gesofisticeerd. Het is veeleer een comfortabele reiswagen die ook snel kan zijn. Of ook: een slim technologisch wonder, maar daardoor te veel een auto van deze tijd om nog een echte GTi te zijn.
Niet getreurd. Volkswagen parkeert in zijn toonzaal een GTi-versie van de kleine Up. Zijn lengte van 3,6 meter is vergelijkbaar met de Golf GTi van de eerste generatie (3,7 meter). Maar vooral: hij etaleert zijn sportieve aard met een minimum aan ingrepen, zoals het geval was met de allereerste Golf GTi. Aan de binnenkant charmeert de Up GTi met zijn retrostofje en hij heeft nog altijd een pookje om te schakelen – veel leuker. Sprinten naar 100 kilometer per uur doet hij in 8,8 seconden. Zijn stamvader deed daar destijds bijna tien seconden langer over. De technologie en de elektronica van het model zoeken het veel minder ver dan de huidige Golf. En vooral: de stuurpret is onversneden, stelden we vast. Het is heerlijk met dit kleine stel wielen de bochten aan elkaar te rijgen, terwijl de Up GTi in een rustig tempo best comfortabel voelt. En ja, betaalbaar is hij ook. Kortom: het is de GTi die het beste beantwoordt aan het oude succesvolle recept. De echte erfgenaam.
In cijfers
Motor: 3-cilinder turbobenzine – 999 cc
115 pk (85 kW) bij 5000 t/m
Max. koppel 200 Nm bij 2000-3500 t/m
Prestaties
Top: 196 km/u
0-100 km/u in 8,8 sec.
Emissie: 110 gr CO2/km
Normverbruik: 4,8 liter
Instapprijs: 16.860 euro
+
Puur rijgevoel
–
Monovolumeprofiel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier