De ‘e’ van de VRT

“Een paar decennia geleden stond televisiekijken qua tijdsgebruik wel op de eerste plaats, maar qua voorkeur pas op de zesde.” Aan het woord is Antwerpenaar Peter Suetens, de man die de internetstrategie van de VRT inhoudelijk zal inkleuren.

Tot die conclusie kwam Suetens toen hij een paar decennia geleden na zijn studies Sociale Wetenschappen en postgraduaat Ruimtelijke Ordening twee jaar op een grootscheepse enquête rond vrijetijdsbesteding werkte. Hij vult aan: “Ik kan mij inbeelden dat dat vandaag nog niet veel veranderd is.”

Het heeft hem niet belet de voorbije kwarteeuw met hart en ziel voor het medium te werken. Suetens (52) werkte eerst in de facilitaire diensten (“Als aankoper van pruiken, tomatensap tot zelfs rijklare tanks.”), en vanaf 1978 als producer. Hij tekende voor programma’s als Kwizien en Krokant, kreeg Terloops onder zijn hoede en stond mee aan de wieg van NV De Wereld, het meest gelauwerde VRT-programma ooit.

Heel zijn carrière stond hij erg kritisch tegenover het ‘eigen huis’, het instituut VRT. Zeker zolang dat in archaïsche en gepolitiseerde structuren gekneld zat. Met de evolutie van de voorbije tien jaar is hij wel tevreden. “De strategie om via onderzoek te achterhalen hoe ons publiek ineen zat en de daarop gebouwde differentiëring van de netten, hebben gewerkt. De kijker voelt er zich goed bij. Pakweg vijf jaar geleden haalden onze twee netten samen minder dan 20% marktaandeel. Nu is dat 34%.”

De voorbije jaren was Suetens netmanager van Canvas/Ketnet. “Dat houdt in dat je de filosofie van een zender zo goed mogelijk uittekent, dat je het profiel bewaakt, programma’s bestelt, bepaalt welke reeksen worden aangekocht enzovoort. Een complexe taak, omdat ik het ene moment met kleuterprogramma’s bezig was, en even later met de ‘meerwaardezoekers’.”

De functie die hij sinds een drietal maanden bekleedt, is niet minder complex. Suetens heeft nu binnen eVRT, het ‘filiaal’ dat de internetstrategie van de openbare omroep gaat bepalen, de leiding over de inhoudelijke invulling daarvan. “Deze job is toevallig bij mij beland. Ik doe niet aan carrièreplanning. Maar ik fulmineerde altijd al dat we te weinig met onze websites deden. Toen ze me vroegen of ik me daar nu eens op wilde toeleggen, kon ik moeilijk neen zeggen,” aldus de internetstrateeg.

Het komt er nu voor Suetens op aan te onderzoeken hoe de embryonale aanwezigheid van de drie tv-merken en zes radiomerken op het internet versterkt kunnen worden, en “te kijken waarmee we de mensen op het internet van dienst kunnen zijn. In die zin is eVRT een zeer logische en zeer wenselijke uitbreiding van de openbare dienst.” De sites van BBC, CNN en TF1 zijn goede voorbeelden van professioneel gerunde en interessante omroepwebsites. “Die laatste twee zijn heel commercieel. Maar ook heel goed, erg bruikbaar,” zegt Suetens, die zichzelf als een utilitaire internetter bestempelt. En die overigens zeven jaar geleden – wellicht als een van de eersten in België – al een internetaansluiting nam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content