De draad weer opgenomen

Begin 1997 kocht Kadir Cakmak de failliete Waregemse tapijtenfabriek Comatex en doopte ze om tot Kon-Carpets. Op drie jaar tijd slaagde deze Belgisch-Turkse ondernemer erin om de weverij nieuw leven in te blazen.

K on-Carpets produceert betaalbare grondtapijten uit polypropyleen, waarvan 95% bestemd is voor de export. De weverij ligt in Vichte, terwijl de afwerking en de administratie in Waregem gebeuren. “Wij leveren aan groothandelaars over de hele wereld, maar vooral aan West-Europa en het voormalige Oostblok. Op de recente tapijtenbeurs in Hannover hebben wij al bestellingen binnengehaald voor de volgende zes maanden,” vertelt zaakvoerder en enige aandeelhouder Kadir Cakmak.

Cakmak kocht in februari 1997 de dertig jaar oude Comatex-fabriek, die failliet was gegaan. Samen met Marc Van Lysebetten, die van Comatex naar Kon-Carpets overstapte, turnde hij het bankroete bedrijf om tot een groeiende onderneming met twaalf personeelsleden. Cakmak: “Onze omzet in 1997 bedroeg 30 miljoen frank, in 1998 40 miljoen en vorig jaar 55 miljoen. Dit jaar mik ik op 80 miljoen frank.”

Kadir Cakmak kwam aanvankelijk uit de groothandel. Hij heeft nog steeds een import- en exporthandel in textiel en geschenkartikelen, Piritex, in Hoboken. Piritex is elk jaar winstgevend en goed voor een omzet van 25 miljoen. “Ik draai al 17 jaar mee in de groothandel; dat verklaart ten dele ons succes. Meer dan andere producenten weet ik wat er bij de klanten leeft en welk soort producten de markt vraagt,” vertelt Cakmak, die ruim 28 jaar in België woont en de Belgische nationaliteit heeft.

Marc Van Lysebetten: “Wij zijn als leidinggevend duo erg complementair. Ik geef mijn knowhow in productie door, terwijl Kadir voor de export zijn klantenkring van Piritex kan aanspreken. Toen Kon-Carpets startte kon Kadir bijvoorbeeld, via zijn Turkse en Marokkaanse klantenkring in Europa, het bedrijf meteen aan bestellingen helpen. Intussen probeerde ik de vroegere klanten van Comatex terug te winnen. Vandaag hebben wij een internationaal goed gespreid klantenbestand.”

Kon-Carpets probeert van zijn kleinschaligheid een troef te maken. “Wij kunnen onmogelijk de betalingscondities geven die de grote tapijtenfabrieken aan hun klanten aanbieden. Daartegenover staat wel dat bij ons de klant niet zomaar een bestelnummer is, maar erg persoonlijk wordt behandeld. Bovendien zijn wij als kleine tapijtenwever flexibeler dan de grote,” aldus Van Lysebetten.

Cakmar wil groeien. “We hebben zwaar geïnvesteerd in computergestuurde machines. Ook wordt alle winst meteen terug in het bedrijf gepompt. Op middellange termijn willen we de weverij en de afwerking onderbrengen in één vestiging,” aldus Kadir Cakmak, die binnenkort ook zijn kinderen in het familiebedrijf wil opnemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content